بارداریکودک

تغییرات پوستی در بارداری عوارض و راهکارهای درمانی

  • تغییرات پوستی در بارداری عوارض و راهکارهای درمانی

    زنان عارضه های پوستی یا تغییرات پوستی را ممکن است با مادر شدن تجربه کنند . این مشکلات پوستی برای زنان به صورت موقت پیش می آید اما گذراندن و کنار آمدن با آن کار دشواری است و برای مادران کار آسانی نیست .

    وقتی این عارضه ها روی پوست پدیدار می شود مادران باردار دچار نگرانی های متعددی از این بابت می شوند . اغلب این ضایعات بعد از زایمان خود به خود رفع می شوند اما گاهی وقتا نیاز به انجام یکسری اقدامات برای کنترل کردن  از تشدید بیشتر و بدتر شدن ظاهر آن لازم است .

    دلایل تغییرات پوستی در بارداری

    درهنگام بارداری تغییراتی در میزان گردش خون ، سیستم ایمنی و هورمان ها به وجود می آید تمامی این عوامل با عوامل ارثی یکی می شوند و باعث بروز تغییرات پوستی در زمان بارداری می‌شود پس اگر مادر و یا خواهر شما در بارداری دچار مشکلات پوستی شده اند احتمال اینکه شما نیز آن را تجربه کنید زیاد است .

    تغییرات پوستی در بارداری به شکل های زیر به وجود می آید 

     

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

     

    پلاک‌های کهیری

    از رایج ترین مشکلاتی که در ماه های اول بارداری برای مادر رخ می دهد پلاک های کهیری بارداری است که علت آن بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی و یا ژنتیکی است . از دیگر مشکلات رایج مادران در دوران بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

     

    [list_negative]
    • قرمزی و تورم لثه‌ها
    •  وجود خطوط تیره بر روی ناخن‌ها
    • ترشح غدد چربی و جوش‌های چرکی
    •  پر مویی و افزایش موهای زائد بر اثر تغییرات هورمونی
    •  عرق سوز شدن به دلیل افزایش ترشحات غدد عرق
    [/list_negative]

    ترک‌های پوستی در بارداری 

    یکی دیگر از از عوارض بارداری ترک های پوستی می باشد و علت آن هم بالا رفتن سطح هورمون ها و برهم خوردن تعادل پروتئین است که باعث کشیدگی و نازک شدن پوست می شود وقتی جنین شروع به رشد و نمو می کند و افزایش وزن را به همراه دارد ترک های پوستی در زیر شکم ، اطراف سینه ، ران و بازوها ها بیشتر می شود .

    تیرگی و تغییر رنگ پوست در بارداری 

    یکی دیگر از عوارض بارداری بروز رنگ دانه‎های تیره در نحواحی مختلف مثل نواحی تناسلی ، نوک سینه ها ، کشاله ران و زیر بغل است و دلیل آن هم تغییرات هورمونی و افزایش میزان ملانین از سلول های سازنده است و علت دیگر آن نیز می تواند بالا رفتن استروژن باشد که در بارداری خال هایی را به وجود می‌آورد و بزرگ می‌شوند که در صورت تیره زیاد و بزرگ شدن بیش از حد باید به پزشک مراجعه کرد .

    این مطلب را هم ببینید  علائم سلامت نوزاد

     

     

    آویزه و تگ‌های پوستی در بارداری 

    نوع دیگری از مشکلات پوستی در دوران بارداری ضایعات و تگ‌های پوستی بدون درد است  که اکثرا روی گردن، زیر سینه‌ها، بازو و کمر دیده می‌شود. اما جای نگرانی نیست چرا که با جراحی از پوست جدا می‌شود و قابل درمان است.

    بروز رگ‌های خونی یا رگ‌های عنکبوتی 

    یکی دیگر از مشکلات در دوران بارداری به وجود آمدن رگ‌های خونی یا رگ‌های عنکبوتی شکل است که با رشد و نمو  جنین و بزرگ‌تر شدن شکم مادر خود را بیشتر نمایان می‌کند . و این عارضه  بیشتر در افراد لاغر به وجود می آید و بر روی اندام‌های فوقانی از جمله سینه‌ها و پاهای آنان بیشتر دیده می‌شود.

    انجام تست عشق و ازدواج

    گاهی اوقات می توان به رگ‌های واریس نیز اشاره نمود  که در آن حالت  رگ‌ متورم شده و با رنگ‌های بنفش و آبی به خوبی زیر پوست پدیدار می شوندو با بیشتر شدن وزن مادر و سنگینی وزن زیاد او و  افزایش میزان خون، عملکرد قلب کاهش پیدا می کند  و فشار زیادی به  رگ‌ها وارد می‌شود. در صورت افزایش وزن سریع و یا عوامل ژنتیکی ممکن است این رویداد برای شما نیز رخ بدهد.

    شایع‌ترین تغییرات پوستی در بارداری ملاسما و جوش‌های زیر پوستی است 

    از شایع‌ترین تغییرات  پوستی ملاسما و جوش‌های زیر پوستی است که به خاطر افزایش ملانین اضافی در بدن است و به طور معمول بر روی پیشانی، گونه‌ها، بینی و لب بالا به وجود می‌آید . این مشکل پوست شما را تیره‌تر می‌کند و جوش‌های زیر پوستی برای شما به وجود می‌آورد اما نگران نباشید این بیماری قابل درمان است و ممکن است بعد از زایمان کمرنگ شود و یا از بین برود.

     

     

    شایع‌ترین تغییرات پوستی در بارداری ، خارش و تحریکات پوستی است 

    از  شایع ترین مشکلات پوستی و ناخوشایند برای مادران باردار خارش و قرمزی بدن آن‌ها می‌باشد. از عوامل ایجاد آن اختلال در ترشح صفرا از کبد است که خوشبختانه خطری برای مادر و جنین به وجود نمی‌آورد.

    این مطلب را هم ببینید  کارکرد هورمون پرولاکتین

    در برخی موارد نیز ممکن است نشان از وجود ایرادی درعملکرد سیستم بدن باشد. به طور مثال خارش کف دست و پا می‌تواند زنگ خطری برای مشکلات کبدی باشد.

    درمان تغییرات پوستی در بارداری

    تعداد زیادی از مادران این تغییرات پوستی را تجربه می‌کنند اما روش هایی وجود دارد که می تواند تا حد زیادی آن را کاهش بدهد

    اکثر مادر‌ها بیش از حد معمول روی این عوارض حساس هستند و این حساسیت زیاد باعث می شود انرژی آنها کاهش می یابد و در ادامه آن مشکلات روحی و روانی مثل افسردگی و اضطراب پدید می آید .

    در صورتی که این موضوع را تجربه می کنید بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید تا سلامت روحی خود را بدست آورید .

    تست های شغلی

    در زیر به نکاتی اشاره می کنیم که به شما کمک بزرگی می کند :

    [list_positive]
    •  سعی کنید وزن خود را قبل از بارداری و در حین دوران بارداری در فرم ایده آل نگه دارید. با ورزش کردن و رژیم غذایی زیر نظر متخصص می‌توانید از تغییرات زیاد پوست خود جلوگیری کنید.

     

    •  برای پیشگیری از جوش‌های صورت که در اثر افزایش هورمون پروژسترون و ترشح چربی در پوست پدید می‌آیند، بهتر است که روزی 3 مرتبه دست و صورت خود را با آب و صابونی که معطر نباشد بشویید.

     

    •  ورزش در این دوران را فراموش نکنید. همچنین از هفته هشتم بارداری استفاده از کرم‌های پوستی را آغاز نمایید. معمولا این کرم‌ها شامل دو نوع مرطوب کننده و آنتی استریا است. مصرف لوسیون‌های ویتامین E نیز می‌تواند مفید واقع شود.

     

    • به علت تغییرات پوستی در صورتی که در معرض آفتاب قرار بگیرید پوست شما آسیب پذیری بیشتری خواهد داشت؛ پس بهتر است از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. لازم به ذکر است که مصرف کرم‌های ضد آفتاب در فصل‌های پاییز و زمستان نیز باید ادامه پیدا کند چرا که اشعه فرابنفش در این فصل نیز وجود دارد.
    [/list_positive]

     

    نکاتی که به مادران باردار را به شدت کمک می کند  می دهد .

    •  استفاده از لباس‌های نخی و راحت می‌تواند به کاهش آسیب به پوست شما کمک کند.
    •  از مصرف خودسرانه هرگونه دارو برای بهبود وضعیت پوستی خود بپرهیزید. به طور مثال بسیاری از داروهای ضدآکنه یا همان ضد جوش‌های زیر پوستی سلامت جنین را به خطر می‌اندازند.
    •  بسیاری از تغییرات پوستی در دوران بارداری مانند وریدهای عنکبوتی و پاهای کبود و لکه دار بلافاصله پس از زایمان از بین خواهند رفت پس لازم نیست که حساس شوید و پس از زایمان خود به خود از بین می‌روند.
    •  در صورتی که از لوازم آرایشی استفاده می‌کنید حتما قبل از خواب صورت خود را پاک کنید. در این دوران هر چقدر از لوازم آرایشی کمتر استفاده کنید پوست سالم‌تری خواهید داشت.
    این مطلب را هم ببینید  خطرات چاقی زیاد در بارداری

     

     

    زمان مراجعه به پزشک 

    اکثر تغییرات باعث آسیب به مادر و جنین نمی شود و بعد از زایمان نیز از بین می رود . اما اگر روی بدن خود تاول و یا ضایعات پوستی که هم خارش داشت و هم دردناک بود و التهاب پوستی شما بیش از حد بود لازم است هرچه سریعتر به دکتر یا اورژانس مراجعه کنید زیرا ممکن است شما مبتلا به بیماری کلستاز شده باشید .

    این بیماری نوعی بیماری کبدی است که هنوز علت آن مشخص نشده است و در اواخر بارداری رخ می دهد و اصی ترین نشانه آن خارش شدید است و دیگر علائم آن افسردگی است که مادران باید به ایت نکته در دوران بارداری توجه زیادی داشته باشند .

     

    سوالات رایج

    علت پف صورت چیست ؟ 

    علت پف یا ورم صورت افزایش گردش خون است که بیشتر صبح ‌ها رخ می دهد . اگر پف صورت یا ورم صورت با علائم دیگری همراه نباشد خطری مادر و فرزند را تهدید نمی کند .

     چرا پوست در دوران بارداری تیره می‌شود؟

    این تغییر رنگ پوست بیشتر به علت تغییرات هورمونی و افزایش تولید ملاتونین رخ می‌دهد و در نواحی مانند نوک سینه و آلت تناسلی که پوست تیره تری دارند بیشتر اتفاق می‌افتد. پس از بارداری بسیاری از این تیرگی‌ها به حالت قبلی باز می‌گردند ولی ممکن است مقداری از آن باقی بماند.

     

    تغییرات پوستی در بارداری

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    حانیه رحیمی

    اگر فقط برای پول در آوردن کار کنید، آن را به دست نمی‌آورید! ولی اگر عاشق کاری باشید که انجام می‌دهید، موفقیت در دستان شماست.

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x