رشد و توسعه فردیمهارت‌های ارتباطی

تقویت زبان بدن در مصاحبه شغلی

شاید فکر کنید زبان بدن در مصاحبه شغلی اهمیت چندانی ندارد اما توجه کنید که اولین برخورد شما با فرد مصاحبه کننده بسیار اهمیت دارد و تاثیر بسیار زیادی در آینده کاریتان میگذارد.

  • تقویت زبان بدن در مصاحبه شغلی

    معرفی خود در مصاحبه شغلی

    شاید با خود بگویید معرفی خودمان چه ارتباطی با زبان بدن در مصاحبه شغلی دارد، اما بدانید که کار و تاثیر گذاری شما از همان لحظه ورود آغاز میشود.

    پس باید در لحظه معرفی کردن خودتان، ذهنیتتان این باشد که مصاحبه کننده رزومه کاری شما را اصلا نخوانده است، بنابراین سعی کنید تمام اطلاعات مورد نیاز برای تحت تاثیر قرار دادن طرف مقابل را البته به صورت کاملا خلاصه و مختصر عنوان کنید.

    تقویت زبان بدن در مصاحبه شغلی با نحوه راه رفتن

    باید دقت کنید که نحوه راه رفتن شما و ظاهرتان اولین نکاتی است که در زبان بدن در مصاحبه شغلی تاثیر دارد و مصاحبه کننده مشاهده میکند.

    پس در زمان وارد شدن و خروج، شانه ها و سرتان را صاف نگه دارید و سعی کنید با اعتماد به نفس به نظر برسید و همچنین قدم های خود را کاملا منظم بردارید.

    تمرین کنید که فاصله پاهایتان هنگام راه رفتن بیشتر از ۵۰ سانتی متر نشود، تا بیشترین تاثیر ممکن را روی فرد مصاحبه کننده بگذارید که نشان دهید فردی کاملا دقیق و مبادی آداب هستید.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    تقویت زبان بدن در مصاحبه شغلی با نحوه دست دادن

    البته حواستان باشد که تا فرد مصاحبه کننده، دست خود را برای شما دراز نکرده است، شما پیش قدم نشوید و قبل از ورود توجه کنید که دستانتان عرق کرده یا خیلی گرم نباشند و دست دادن شما باید نه خیلی محکم و نه خیلی ضعیف باشد اما با قدرت، میپرسید چرا؟

    چون دست دادن محکم نشان دهنده اعتماد به نفس و قدرت شما است در صورتی که دست دادن ضعیف می تواند نشانه ی ضعف و استرس شما باشد.

    دست های ما از اهمیت بسیار بالایی در انواع روابط و برخورد های روزمره برخوردار هستند پس کاملا توجه کنید که در زمان دست دادن، ارتباط چشمی خود را کاملا حفظ کنید و حتما لبخندی بر لب داشته باشید.

    توجه کنید که در هنگام دست دادن هم دست شما پائین تر از دست مخاطب باشد تا نشان دهید که شما برای شخص مقابلتان احترام قائل هستید و جایگاه بالای او را در این رابطه می شناسید.

    فراموش نکنید که درهنگام دست دادن، دست دیگر خود را بر روی دست مصاحبه کننده قرار ندهید چون این حرکت ممکن است این ذهنیت را ایجاد کند که شما حس برتری و تسلط نسبت شخص مقابل دارید.

    تقویت زبان بدن در مصاحبه شغلی با ارتباط چشمی

    روانشناسان متعدد اثبات کرده اند که بهترین حالت در مصاحبه و گفت و گوهای شغلی این است که به جای زل زدن به چشمان مخاطب خود، تقریبا هر ۲ ثانیه یک بار به قسمت های مختلف صورت کارفرما نگاه کنید.

    این به این معناست که نگاه کردن شما به گونه ایی باشد که چشمانتان به صورت متناوب روی بینی، لب ها و بقیه صورت طرف مقابل بچرخد، تا حالت زل زدگی نداشته باشید.

    چون مهم ترین موضوع برای شخص مصاحبه کننده، قابل اعتماد بودن شما است و اینکه شما در طول مصاحبه شخصی قابل اعتماد و درستکار به نظر می آیید یا نه حال این ارتباط چشمی کمک می کند تا شما در طول مصاحبه خود موفق باشید.

    این نگاه کردن نشان دهنده اعتماد به‌ نفس و اطمینان شماست همچنین ارتباط چشمی مناسب نشان می دهد شما به صحبت های مخاطب توجه کافی و عالی را دارید.

    اگر شما مدام به اطراف خود یا پایین نگاه کنید این موضوع، اضطراب و عدم اعتماد به نفس شما را می رساند ممکن است مخاطب فکر کند شما به بحث و یا کار علاقه کافی ندارید و در این مورد جدی نیستید.

    انجام تست عشق و ازدواج

    تقویت زبان بدن در مصاحبه شغلی گروهی

    کاملا توجه کنید که در مصاحبه های گروهی نباید تنها به شخص سوال کننده نگاه کنید پس در هنگام صحبت کردن گاهی به دیگران هم توجه کنید ولی سعی کنید تعداد دفعات بیشتری را به شخص سوال کننده نگاه کنید.

    نشان دادن کف دست ها

    کف دست های ما انسانها اطلاعات بینظیری و قدرتمندی مانند، صداقت و یکرنگی را به مخاطب ارسال میکند جالب است بدانید.

    محققان دریافته اند که در این حالت قسمت لیمبیک مغز یا همان بخش احساسی ذهن فرد مقابل، برداشت بسیار مثبت و زیبایی از شما میگیرد و باعث میشود که این مصاحبه به شدت راحت و لذت بخش شود.

    این رفتار را که ما انسانها به صورت کاملا غریزی انجام میدهیم و به طور کلی هر حرکت رو به بالایی مثل(لبخند، دست های باز، حالت ایستاده) ما را فردی کاملا انرژی نشان میدهد پس حتما این نکته را در زبان بدن خود در مصاحبه شغلی و کاری کاملا رعایت کنید.

    چرا که احتمال زیادی وجود دارد که در صورت عدم مشاهده کف دستتان، فکر کند قصد دارید ناراحتی و افکار منفی خود را پنهان کنید پس در مقابل شما گارد میگیرد.

    این مطلب را هم ببینید  سبک های مختلف رهبری

     

     

    حالت پاها هنگام نشستن

    تحقیقات مشخص کرده اند که زبان بدن در مصاحبه شغلی باید به شکلی باشد که پاهای خود را در هنگام نشستن، به صورت مستقیم و محکم روی زمین قرار بدهید.

    به هیچ وجه پاهایتان را روی هم نیاندازید، چون موجب ایجاد حالت گارد بسته و بی‌قراری در شما میشود.

    تست های شغلی

    اما روی هم انداختن پاها در قسمت مچ هیچ اشکالی ندارد، حتی قدرت درونیانتان را نمایش میدهد البته کفشتان باید تمیز باشد.

    وسعی کنید خود را در هنگام صحبت آزاد بگذارید و دستها و پاهایتان را با اطمینان بر روی صندلی یا زمین بگذارید، به طوری که زانوها کمی از هم فاصله داشته باشند.

    در زمان صحبت کردن هم پاها را به هم نچسبانید چون این کار نشان میدهد که استرس و اضطراب شدیدی دارید پس بهتر است که پاهای خود را به صورت مستقیم روی زمین قرار دهید، به گونه ای که کف کفشتان مشخص نباشد.

    نکته جالب هم این جاست که گذاشتن کف پاهایتان بر روی زمین می تواند استرس شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و شما را برای انجام مصاحبه شغلی آرام تر کند.

    حالت پاها هنگام ایستادن

    پاهای ما انسانها راز های بسیار زیادی را آشکار میکند پس برای اصلاح زبان بدنتان در مصاحبه شغلی، هنگام ایستادن روبه روی فرد مصاحبه کننده پاها را اندکی از هم فاصله دهید اما نه آنقدر که نامتعارف به نظر برسد.

    بهتر است پاهایتان را به اندازه عرض شانه خود یا حتی کمتر باز كنید و به صورتی بایستید که نشان دهنده تعادل شما باشد.

    در صورت ایستادن، وزن را به صورت مساوی روی هر دو پا تقسیم کنید، تا محکم و قاطع به نظر برسید چون وقتی ما دست‌ها و پاهایمان را مانند زمان مدرسه به هم می چسبانیم ، به نظر می‌رسد که به خودمان و حتی گفته‌های طرف مقابلمان شک داریم.

    همچنین از تکان خوردن بیش از حد در جای خود هم کاملا پرهیز کنید چون این حرکت علاوه بر پرت کردن حواس مخاطب، باعث میشود فردی خسته، عصبی و مضطرب به نظر برسید پس سعی کنید که کاملا آرامش در رفتار و حرکاتتان جریان داشته باشد.

    تقویت زبان بدن در مصاحبه شغلی با دقت به نحوه تنفس

    یکی از راه هایی که استرس و اضطراب شما در قبل و حین مصاحبه به شدت کاهش میدهد تنفس صحیح است که موجب بهبود سریع زبان بدن شما در مصاحبه شغلی میشود.

    دقت کنید که میتوانید روی تنفس خود به عنوان یک عامل کاملا حیاتی در مصاحبه خود حساب باز کنید.

    بهترین راهکار این است که در زمان پرسیدن سوال از شما، قبل از آن یک نفس عمیق بکشید و سپس پاسخ او را در حین بازدم بدهید، تا به هیچ وجه نفس کم نیاورید در هنگام صحبت کردن چون تنفس عمیق و صحیح اعصاب پاراسمپاتیک و آرامش بخش بدن ما را فعال میکند.

    اگر قبل از مصاحبه حداقل ۱۰ نفس عمیق بکشید، زبان قلب و فشارخون و حتی هورمون استرس در بدنتان به میزان قابل ملاحظه ایی کاهش میابد به همین دلیل حتما این عمل تنفس درست را حتی از چند روز قبل از مصاحبه تمرین کنید.

    تلاش کنید تا نفس های عمیق تری بکشید تا حجم تنفسی شما افزایش پیدا کند و بتوانید به مدت طولانی تری بدون نفس کم آوردن صحبت کنید چون اگر در حین مصاحبه نفس کم بیاورید، دستپاچه و کاملا غیر قابل اطمینان به نظر می‌رسید.

    گوش دادن فعال را یاد بگیرید

    گوش های ما در زبان بدن در مصاحبه شغلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند چون ما با تنها گوش دادن، میتوانیم کاملا توجه و حتی علاقه خود را به موضوع مورد بحث و فرد مصاحبه کننده نشان دهیم.

    پس همراه با نگه داشتن ارتباط چشمی خود، در حین گوش دادن سر خود را تکان دهید و حتی میتوانید سر خود را اندکی کج کرده و به طرف مقابل گوش دهید تا شیفتگی خود را نمایان کنید و بیشتر جذاب و تاثیر گذار به نظر برسید.

    پس حتما با پرسیدن سوال هایی در مورد موضوع صحبت، نشان دهید که کاملا متوجه سخنان مخاطب شده اید و با تمام توجه به او گوش میدهید چون این احساس و احترام را کاملا به طرف مقابل، منتقل می‌کنید.

    تقویت زبان بدن در مصاحبه شغلی با توجه به نحوه نشستن

    صاف و محکم نشستن اولین نشانه ی عزت نفس و اعتماد به نفس بالای شماست پس به گونه ایی راه بروید و بنشینید که انگار تاج پادشاهی بر سر دارید و در صورت خم شدن یا قوز کردن این تاج میافتد.

    به همین دلیل تمام روانشناسان پیشنهاد می دهند که به زبان خود در مصاحبه شغلی کاملا دقت کنید و حتما، با شانه ها و کمر صاف و مستقیم به صندلی خود تکیه بدهید، تا موقعیت تان کمی راحت تر باشد.

    اما میتوانید در زمانی که ارتباط لازم را با فرد مصاحبه کننده برقرار کردید، کمی هم به سمت جلو خم شوید تا با تمام جسمتان هم، علاقه خود را به گفتگو نشان دهید چون موقعیت شما، بخش تاثیرگذار بر طرف مقابل است.

    این مطلب را هم ببینید  واکنش به 18 ضرب المثل باستانی

    شما باید کاملا صاف و بدون خمیدگی روی صندلی بنشینید و به پشتی آن تکیه بدهید و هرگز روی صندلی لم ندهید، زیرا با همین عمل نشان میدهید که کاملا نسبت به مصاحبه شونده بی اهمیت هستید.

    درمقابل صاف نشستن نشان‌دهنده‌ی هوش، اعتمادبه‌نفس و اعتبار بالای شما است و همچنین تا جایی که میتوانید دست به سینه نشوید، چراکه این کار شما را فردی محافظه‌کار یا حتی گستاخ نشان‌‌ می‌دهد، که سعی دارد احساسات و افکار منفی خود را پنهان کند و امکان دارد که فرد مقابل شما فکر کند حالت تدافعی به خود گرفته اید.

    این نکته مهم را در نظر بگیرید که در مصاحبه شغلی خود از حالت آینه‌ایی استفاده کنید یعنی بدون جلب توجه تلاش کنید که کاملا شبیه به طرف مقابل‌تان بنشینید و اعضای بدنتان مثل پا و دستها را تکان دهید.

    چون ما انسانها بیشتر به سمت افرادی جذب می‌شویم که شبیه خودمان باشند البته حواستان باشد که حالت تقلید و تمسخر به خود نگیرد.

     

     

    تقویت زبان بدن در مصاحبه شغلی با توجه به نحوه قرار گرفتن دست ها

    بعضی از اوقات افراد نمیدانند که در طول مصاحبه کاری، دست هایشان را چطور نگه دارند و کجا قرار دهند اینجاست که زبان بدن در مصاحبه شغلی و تکنیک های آن به کمک شما می آید.

    توجه کنید اگر که صندلی شما دسته دارد بهتر است که دست هایتان را بر روی آن ها قرار دهید و در صورتی که صندلی شما دسته نداشته باشد، از خم کردن آرنج و دست های خود حتما پرهیز کنید.

    همچنین دست ها را هرگز در هم گره نکنید زیرا این حس را القا میکند که شما فردی مضطرب هستید یا سعی در پنهان کاری دارید.

    پس بهتر است که دست ها را صاف نگه دارید و بر روی پاهای خود قرار دهید تا نشان دهید که آماده ی هر نوع پرسش و هر نوع اتفاقی هستید و در نتیجه شخص مقابل به شما بهتر اعتماد می کند.

    هنگام صحبت کردن سعی کنید، از دستان خود کمک بگیرید تا به بهترین حالت منظور خود را برسانید البته مواظب باشید که این حرکات بیش از اندازه نشوند. چون موجب حواس پرتی کامل مخاطب میشود.

    1. لمس صورت

    در هنگام صحبت به هیچ وجه به صورت خود دست نزنید و آن را لمس نکنید چون نشانه اضطراب و نگرانی به شمار میرود و همچنین حواس مخاطب از صحبت پرت می‌شود.

    2. دست به کمر بودن

    همچنین دست به کمر زدن، میتواند باعث شود مصاحبه کننده فکر کند شما حالتی تهدید آمیز به خود گرفته اید یا قصد دارید جلسه را خود مدیریت کنید.

    3. حرکات دیگر دست ها

    البته از حرکاتی مانند درست کردن یقه لباس، تکان دادن دست ها یا ضربه زدن با انگشت روی میز کاملا پرهیز کنید چون نشان میدهید که خسته شده اید و علاقه دارید زودتر محیط را ترک کنید.

    4. مشت کردن دست ها

    هرگز در طول صحبت دست های خود را مشت یا در هم گره کرده نکنید تا هم کف دستتان قابل مشاهده باشد و هم احساس ناخوشایندی را منتقل نکنید.

    تقویت زبان بدن در مصاحبه شغلی با لبخند زدن

    زبان بدن لبخند زدن در مصاحبه شغلی این را نشان میدهد که شما به صحبت های پیش آمده کاملا علاقه دارید و از مصاحبه ی خود کاملا لذت می برید.

    همچنین لبخند زدن سردی روابط را به شدت کاهش می دهد و شما را فردی دلنشین تر و دوست داشتنی تر و مطمئن به خود نشان می دهد و حتما هم در پایان مصاحبه لبخند بزنید.

    چون می تواند تاثیر خوب و مثبتی از شما در ذهن مخاطب به جا بگذارد و شما بیشتر در ذهن او ماندگار شوید این موضوع هنگام بررسی رزومه و مصاحبه شما می تواند تاثیر مثبتی وشگفت انگیزی به جا بگذارد.

    برای مطالعه کابرد زبان بدن در زندگی روزمره کلیک کنید.

    تن صدا ما چگونه باشد؟

    تحقیقات نشان داده است که صدای ما هم عامل بسیار مهم زبان بدن در مصاحبه شغلی محسوب میشود پس توجه کنید که تن صدای یکنواخت در هر حالتی از صحبت کردن، باعث کسل شدن طرف مقابل می شود.

    همچنین در سرد و جدی شدن فضای اتاق بسیار تاثیر میگذارد پس بهتر است که در طول انجام مصاحبه تن صدای خود را باتوجه به معنا و مفهوم کلمات و هیجان جملات، کم و زیاد کنید تا صحبت و مکالمه شما خسته کننده نشود.

    بدانید که اگر بهترین جواب ها را هم داشته باشید اما آنها را با تن یکنواخت بیان کنید، باز هم طرف مقابل شما بی حوصله و خسته می شود.

    وسایل اضافه را چه کنیم؟

    بعضی افراد در زمان مصاحبه با وسایل اضافه و برگه و کیف وارد اتاق مصاحبه می‌شوند. دقت کنید که وسایل را روی پای خود و یا میز قرار ندهید.

    این مطلب را هم ببینید  17 روش افزایش اعتماد به نفس با زبان بدن

    این کار موجب حواس پرتی شما و حتی شخص مصاحبه کننده می شود، پس بهترین کار این است که آنها را روی زمین و درسمت چپ خود قرار دهید.

    اگر با خود رزومه و نمونه کار آورده‌ اید، آنها را روی میز مصاحبه کننده قرار دهید و در مورد آن ها به صورت خلاصه صحبت کنید اجازه بدهید مصاحبه کننده آنها را بررسی کند.

    توجه کنید که حتما قبل از ورود به اتاق تلفن همراه خود را در حالت سکوت قرار داده باشید و آن را جایی بگذارید که در دید شما و مخاطب نباشد.

    سعی کنید که یک دستمال کاغذی برای مواقع ضروری در جیب خود داشته باشید‌ یا اگر نوشیدنی و خوراکی در دست دارید، آن را در هنگام صحبت مقابل قلبتان نگیرد، بلکه پایین تر و نزدیک به پاها نگه دارید تا حالت تدافعی را به طرف مقابل انتقال ندهید.

     

     

    لباسمان در مصاحبه کاری چگونه باشد؟

    در مصاحبه شغلی، لباس و طرز پوشش شما نیز شامل زبان بدنتان می‌شود. باید بدانید که کاملا به مکانی که قرار است در آن مصاحبه کنید بستگی دارد ولی یادتان باشد که هر چه رسمی تر لباس بپوشید مناسب تر است و دقت کنید که در برخورد با افراد جدید، تمیزی و نظافت شخصی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

    لباس چروک، کفش واکس نشده و کثیف، لباس لکه دار یا بوی بد بدن، میتواند تاثیر وحشتناک منفی بر فرد مصاحبه کننده بگذارد و حتی می تواند به تنهایی موجب رد شدن درخواست شغلی شما شود.

    پس توجه کنید که خوشبو بودن و استفاده از عطر کاملا مناسب در مصاحبه می تواند تاثیر بسیار مثبت و شگفت انگیزی داشته باشد اما حواستان باشد که عطرتان بسیار تیز و زننده نباشد.

    چگونه خداحافظی کنیم؟

    آخرین خاطره ایی که از ما در ذهن ها میماند فوق العاده مهم است پس تلاش کنید که در زمان خداحافظی لوازم خود را با آرامش و همراه با لبخند جمع آوری کنید.

    البته مانند لحظه ورود برای دست دادن پیش قدم نشوید ولی اگر تمایل به انجام این کار دارید حواستان باشد که هرگز از پشت میز این کار را انجام ندهید و سعی کنید که اعتماد به نفس، کاملا در چهرهتان نمایان باشد، دست ها را اصلا مشت نکنید و با یک خداحافظی خوب و پر از آرامش از اتاق خارج شوید.

    به عنوان نکته اخر هم سعی دقت کنید هنگام خروج به اطراف خود و سایر کارمندان نگاه کنید و لبخند بزنید.

    زبان بدن در مصاحبه شغلی تلفنی

    گاهی اوقات مثل حالا که کشور درگیر ویروس کرونا است، امکان مصاحبه حضوری فراهم نیست و مصاحبه کننده از طریق همان تلفن یا دیگر رسانه ها ما را ارزیابی میکند از این رو ما در این قسمت نکته هایی کاملا کاربردی را بیان میکنیم، تا در این نوع مصاحبه ها هم پیروز و تاثیر گذار ظاهر شوید.

    سعی کنید در زمان مصاحبه تلفنی سر پا بایستید و حتی کمی راه بروید چون طبق آزمایشات این حرکت موجب میشود هر دو نیمکره مغز فعال شوند و در نتیجه پاسخ های دقیق تر و بهتری را ارائه دهید.

    با گرفتن ژست انسانهای با اعتماد به نفس، این حس در کلامتان هم جریان پیدا کند چون ما اکثر اوقات فکر میکنیم که زبان بدن از افکار و احساساتمان ناشی می شود اما روانشناسان ثابت کرده اند که برعکس آن هم اتفاق می‌افتد، یعنی با تغییر در حالت بدن به راحتی می توانیم رفتار و حس هایمان، در نتیجه عملکردمان را تغییر دهیم.

    تحقیقات انجام شده افراد قدرتمند و دارای اعتماد به نفس بالا، میزان بسیار بالا از تستسترون که هورمون کنترل است و میزان پایینی کورتیزول که هورمون استرس است را در بدنشان ترشح می‌کنند.

    ثابت شده که افراد اگر به مدت ۲ دقیقه این ژست را به خود بگیرند میزان تستسترون در بدنشان ۲۰ درصد افزایش و کورتیزول ۱۸ درصد کم میشود و حتی قدرت ریسک‌پذیری آن ها به اندازه ۳۳ درصد بیشتر می‌شود به خاطر این موضوع نتیجه گرفتند که افراد با تغییر در حالات بدنشان، هورمون‌ها و مغز خود را هم تغییر می‌دهند.

    همانطور که امام علی علیه السلام می فرمایند: اگر بردبار نیستی خود را بردبار جلوه بده از آنجایی که کمتر کسی است که خود را شبیه گروهی کند و به زودی یکی از آنها نشود.

    نکات زبان بدن در مصاحبه شغلی تلفنی

    پس سعی کنید که این نکات را در هنگام مصاحبه شغلی تلفنی رعایت کنید.

    1. با اطمینان صحبت کنید.
    2. لبخند بر لب داشته باشید.
    3. کلمات را واضح و رسا ادا کنید.
    4. در طول صحبت کمی راه بروید.
    5. لحن خود را در هنگام لزوم تغییر دهید.
    6. شانه های خود را عقب دهید و صاف بایستید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x