کرونا

دانستنی های کرونایی

  • دانستنی های کرونایی

    امروزه با وجود بروز بیماری کرونا و همه گیری آن در جهان باید مطالبی را در این خصوص بدانید. عواملی همچون پیشگیری و درمان را باید اطلاعاتی را کسب نمایید تا از این بیماری مصون بمانید.

    شناخت ویروس کرونا

    طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)، ویروس کرونا یک بیماری تنفسی است، که بیشترین تاثیر را به روی ریه فرد می گذارد و می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. ویروسی که باعث بیماری کرونا می شود یک ویروس کرونا جدید است که برای اولین بار در حین بررسی شیوع یک بیماری در ووهان چین کشف شد. در حال حاضر، کرونا در همه مناطق جهان درگیر خود کرده است.

    زمانی که می گوییم: انتقال فرد به فرد یعنی مستقیما به این اشاره می‌کند که انتقال بین افرادی که در فاصله ۶ فوتی از یکدیگر قرار دارند از راه قطرات تنفسی تولیدشده در هنگام سرفه یا عطسه، شکل می گیرد. با توجه به این مطالعات، به این نکته دقت کنید که در مکان های عمومی از نزدیک شدن به دیگران اجتناب کنید یا فاصله گذاری اجتماعی را تا زمان کاهش شیوع این بیماری رعایت نماییم.

     

    اقدامات لازم الاجرا

    این اقدامات شامل ماندن در خانه در هنگام شیوع گسترده بیماری می باشد. از آنجا که آشکار شدن نشانه های کرونا می تواند چند روز طول بکشد و موارد خفیف عموما نشانه ای ندارد، مهم است که همیشه در هنگام عطسه یا سرفه بینی و دهان خود را با آرنج یا یک دستمال بپوشانید، پس از استفاده دستمال را دور بیندازید و دستان خود را بشویید، تا در صورت ابتلا به این بیماری، از منتشر کردن ویروس به دیگران جلوگیری کنید..

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    در بسیاری از مجله های تحقیقاتی اعلام شده است که ویروس کرونا می تواند از راه برخورد با مایعات آلوده بر روی سطوح به راحتی پخش می‌شود. این ویروس می تواند بر روی برخی از سطوح تا بیش از یک هفته زنده بماند پس بسیار ضروری است که تا حد امکان هنگام شیوع بیماری از حضور در مکان های عمومی اجتناب کرده و وسایلی که دفعات زیاد مورد استفاده قرار می گیرند همانند: تلفن، دستگیره در، شیر آب، میز کار و … را دائما ضدعفونی نمایید.

     

     

    نشانه های ویروس کرونا

    ویروس کرونا باعث عفونت های شدید دستگاه تنفسی می‌شود و نشانه های آن شبیه به سرماخوردگی یا آنفولانزا است. این علائم شامل: مانند تب، سرفه، آبریزش بینی، و گلودرد می باشد. ظاهر شدن این علائم امکان دارد ۲ الی ۱۴ روز زمان ببرد و در صورت تشدید باید به پزشک مراجعه شوند.

    اگر علائم هشداردهنده کرونا که شامل دشواری در تنفس، تنگی نفس، احساس درد یا فشار مداوم در قفسه سینه، احساس سردرگمی جدید یا عدم توانایی در بیدار شدن، کبودی لب ها راداشتید، فورا تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید و پزشک را از این نشانه ها مطلع سازید.

     

    چه افرادی بیشتر در معرض خطر قرار دارند؟

    با ثبت اطلاعات بیماری در موارد خفیف و شدید ویروس کرونا مشخص شده است که مردان، سالمندان و افراد سیگاری، به دلیل بیماری های مزمن و پیامدهای آسیب ریوی، خیلی بیشتر از دیگر افراد جامعه در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند. بر اساس این تحقیقات و مطالعات، مهم است که بدانید، سالمندان مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) مانند آمفیزم، برونشیت یا دیگر بیماری هایی که اعضای تنفسی را درگیر می‌کند، برای جلوگیری از تماس با ویروس کرونا اقدامات لازم بیشتری را برای پرهیز از سفر یا قرارگیری در مکان های عمومی پر رفت وآمد را در نظر داشته باشند.

    این مطلب را هم ببینید  ویروس کرونا و تغییرات آب و هوایی

     

    انجام تست عشق و ازدواج

     

     

    چگونه از خود در مقابل ویروس کرونا محافظت کنیم؟

    با اعمال این اقدامات که در زیر برای شما آورده ایم، می‌توانید در همه سنین از خود در برابر ویروس کرونا محافظت نمایید و خطر ابتلا به کرونا ویروس را به حداقل برسانید.

    • از تماس دست ها با چشم، بینی و دهان خودداری کنید برای اینکار، دستان خود را بشویید
    • دستان خود را به طور مرتب بشویید – خصوصا پس از گذراندن وقت در مکان های عمومی
    • سطوح و اشیائی که زیاد مورد استفاده قرار می گیرند را مرتبا تمیز و ضدعفونی کنید
    • از تماس نزدیک با افرادی که ممکن است نشانه هایی را تجربه کنند پرهیز کنید
    • قرارگیری در مکان های عمومی را محدود نموده و سعی کنید در خانه بمانید
    • در طول روز از محلول های الکلی ضدعفونی کننده دست استفاده کنید
    • اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی آب می نوشید و خواب کافی دارید
    • هنگام عطسه یا سرفه، دهان و بینی خود را با یک دستمال بپوشانید
    • در مکان های عمومی دستکم ۶ فوت از دیگران فاصله داشته باشید

    پس از ابتلا چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

    اگر بعد از افزایش علائم و یا انجام آزمایش مشخص شد که شما به کرونا مبتلا هستید، لازم است که خود را در خانه قرنطینه کرده و فقط برای اقدامات درمانی به بیرون از خانه مراجعه کنید حتما به این نکته کلیدی دقت نمایید تا که انتشار ویروس را به حداقل برسانید.در این وضعیت با عدم استفاده از هر نوع وسیله حمل و نقل عمومی اتوبوس، تاکسی و… کنسل کردن سفرهای، عدم شرکت در اجتماعات، و دوری کامل از تماس با افراد در معرض خطر مانند سالمندان یا افرادی با بیماری های زمینه ای می باشد.

    اگر شما به طور مستقل زندگی نمیکنید و خانواده در کنار شما هستند، هنگام قرنطینه از دیگران دور باشید تا سلامتی اطرافیان شما به خطر نیفتد. در صورت امکان از دستشویی و حمام جداگانه ای استفاده نموده و تماس با مکان ها و اشیاء مشترک را به طور کامل قطع یا محدود کنید. همینطور برای کمک به بهبودی شما مهم است که با یکی از نزدیکان یا دوستان نزدیک خود در ارتباط باشید تا در تهیه لوازم ضروری، پیگیری منظم نشانه های شما، و کمک به شما در صورتی که شرایط بدتر شود، به شما کمک کند.

    طبق گزارشات CDC حیوانات خانگی تا به امروز به کرونا مبتلا نشده اند ولی این نکته مهم است که برای پیشگیری از این بیماری بهتر است هرگونه ارتباط با حیوانات خانگی را محدودکنید. اگر فقط خودتان از حیوان خانگیتان مراقبت می‌کنید قبل از لمس و غذا دادن به آن دستان خود را با آب و صابون حتما بشویید تا خطری حیوان خانگی شما را تهدید نکند تا مطالعات دقیقتری در خصوص ابتلای حیوانات به دست بیاید.

    درمان پس از ابتلا به ویروس کرونا

    نظارت بر نشانه های بیماری در خانه، مطلع نمودن پزشک از وضعیت خود به صورت شفاف و پیگیری دقیق برنامه های مراقبتی ارائه شده توسط پزشک نیز برای بهبودی ضروری می باشد. پیش از مراجعه برای دریافت مراقبت های پزشکی ابتدا با پزشک خود تماس بگیرید و وی را از نشانه هایی که تجربه می کنید مطلع سازید تا از طریق تلفن دستورالعمل هایی به شما ارائه دهد یا خود را برای ورود شما آماده سازد.

    این مطلب را هم ببینید  رهایی از کرونا

    پس از آنکه بیش از 3 روز بدون استفاده از داروهای تب بر، بهبود قابل توجهی در نشانه های شما به وجود آمده است و از بروز اولین علائم کرونا در شما حداقل 7 روز گذشته ممکن است در آستانه بهبودی باشید و در صورت تمایل می توانید به قرنطینه خود پایان دهید. در این مرحله با پزشک یا بخش مراقبت های درمانی محل خود مشورت نمایید تا در مورد پایان دادن به قرنطینه خانگی یا ادامه دادن آن تصمیم بگیرید.

     

    تست های شغلی

    پرستاری از افراد مبتلا به کرونا

    به محض اینکه متوجه شدید یکی از افراد خانواده شما کرونا مثبت شده است، مهم است که هنگام تهیه برنامه ای جهت تسریع بهبودی، سلامتی وی و همچنین سلامتی خود را در نظر بگیرید. تمیز نگه داشتن محل زندگی، تامین نیازهای ضروری مانند مواد غذایی فاسد نشدنی، لوازم بهداشتی، وسایل تمیز کننده، داروها، تسهیل درمان داروهای بدون نسخه، آبرسانی، استراحت، و نظارت بر نشانه ها از اولویت های اصلی به شمار می آیند.

    پرستاری از فرد مبتلا به ویروس کرونا یکی از موارد معدودی است که در آن استفاده از ماسک برای جلوگیری از انتقال ویروس توصیه شده است. مهم است که بیمار، افرادی که با وی زندگی میکنند، و هنگام مراجعه به پزشک، از ماسک استفاده کنند. اگر عزیز شما نمی تواند از ماسک استفاده کند، هنگام مراقبت از وی باید ماسک بزنید.

     

    مراقبت‌های اساسی در زمان ابتلا به کرونا

    احتمال ابتلا به عوارض جدی کرونا به علت بیماری های زمینه ای در افراد بالای ۶۰ سال دو برابر بیشتر است. اقدامات زیر می تواند از سلامت مداوم این افراد پشتیبانی نماید.

    • قرار گرفتن در معرض مکان های عمومی، دوستان و اعضای خانواده را محدود نموده یا به طور کامل از آن اجتناب کنید.
    • این امر، خصوصا در مواردی که یکی از نزدیکان شما نشانه هایی را تجربه می کند، بسیار مهم است.
    • یک برنامه عملیاتی خانگی را به منظور اطمینان از مراقبت از بستگان در معرض خطر، تهیه نمایید.
    • مطمئن شوید که مقدار کافی مواد غذایی فاسد نشدنی، لوازم بهداشتی، محصولات تمیز کننده، لوازم مربوط به حیوانات خانگی و داروها برای آنها فراهم شده باشد.
    • یک برنامه ارتباطی برای بررسی وضعیت سالمندان خانواده تنظیم نمایید – برای اطمینان از ایمنی و سلامتی آن ها از طریق تلفن یا ایمیل
    • اگر با آنها در یک مکان زندگی نمی کنید، یک شماره اضطراری در نزدیکی محل زندگی آن ها در اختیار داشته باشید تا در صورت نیاز به کمک بیشتر با آن تماس بگیرید.
    • از طریق برنامه ریزی مجدد قرارهای پزشکی غیر ضروری و لغو یا به تعویق انداختن برنامه های اجتماعی، خطر قرار گرفتن در معرض ویروس را کاهش دهید.
    • در صورت نیاز به ملاقات با پزشک، از فناوری های ارتباطی استفاده نمایید.
    • از هر نوع مسافرت عمومی – با شیوه های حمل ونقل ملی، بین المللی، و محلی – خودداری کنید.
    • در هنگام قرنطینه از طریق پیاده روی در منزل، تمرین یوگا با کلاس های آنلاین، یا صرفا انجام حرکات کششی ساده، تحرک بدنی خود را حفظ نمایید.
    این مطلب را هم ببینید  انتظار می رود کرونا ویروس باعث افزایش علت مشکلات روحی و روانی است

     

    تست کرونا

    مقامات بهداشت عمومی و مراکز آزمایشگاهی در حال بررسی روش های دیگری برای اجرای این آزمایش ها هستند شامل انجام آزمایش در خودرو و استفاده از چادرهای جداگانه که برخی از بیمارستانها در خارج از بخش های اورژانس خود برپا می کنند تا تماس بین افراد مبتلا به کرونا و سایر بیماران را به حداقل برسانند.

    به علت ماهیت همه گیری این بیماری و رعایت فاصله مورد نیاز جهت جلوگیری از انتشار آن، ممکن است روش های جدیدی برای آزمایش در آینده معرفی گردد. شرکت Everlywell یک شرکت پزشکی که خدمات آزمایش خانگی را برای شرایط مختلف ارائه می دهد در حال حاضر در تلاش است تا بتواند امکان آزمایش از راه دور کرونا را از روز دوشنبه ۲۳ مارس فراهم نماید.

     

     

     

    وضعیت واکسن کرونا

    واکسن ویروس کرونا (کووید-۱۹) هنوز در انتظار تاییدیه نظارتی و کارآزمایی های بالینی است تا بتواند در دسترس عموم قرار گیرد؛ در موسسه تحقیقاتی “کایزر پرمننت واشنگتن (Kaiser Permanente Washington)”، تاثیر این واکسن بر روی انسان مورد بررسی قرار گرفته است و برنامه هایی برای ادامه آزمایش ها در شش هفته آینده از طریق یک کارآزمایی با ۴۵ شرکت کننده در نظر گرفته شده است که ایمنی و کارایی واکسن در طی این کارآزمایی مورد بررسی قرار می گیرد.

    برخی شرکت‌های سازنده واکسن در تلاش بودند که نام خود را به‌عنوان نخستین تولیدکننده واکسن کرونا در دنیا بر سر زبان‌ها بیندازند. به این ترتیب بود که روسیه واکسنی به نام اسپوتنیک۵ را تولید و به ثبت رسمی رساند. هرچند شیوه ثبت این واکسن به‌دلیل آنکه پیش از پایان فاز سوم آزمایش که درواقع مهم‌ترین فاز آزمایش بالینی است، بسیار مورد انتقاد قرار گرفت، اما روس‌ها اعلام کردند به سبب نتایج مثبت اثربخشی و ایمنی به‌زودی مردم این کشور را تحت واکسیناسیون قرار می‌دهند. انگلیس، آمریکا، چین، هند و حتی ایران نیز در حال سپری کردن مراحل آزمایشی برای دستیابی هرچه سریع‌تر به واکسنی علیه ویروس کرونا هستند.

    ۶ واکسن برای استفاده محدود تأیید شده‌اند که ۲ واکسن روسی و چینی در این دسته قرار می‌گیرند، اما هنوز هیچ واکسنی برای استفاده تمام‌عیار و در مقیاس تجاری و گسترده تأییدیه نگرفته است.

    از آنجا که لازم است واکسن پیش از قرار گرفتن در دسترس عموم مورد آزمایش قرار بگیرد (احتمالا ۱۲ الی ۱۸ ماه قبل از توزیع)، لذا در حال حاضر رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی موثرترین روش پیشگیری محسوب می شود.

    اگر چه بحث هایی پیرامون تاثیر واکسن آنفولانزا برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد، ولی مهم است که بدانیم این امر نمیتواند و نباید به عنوان واکسیناسیون کرونا مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، دریافت واکسن آنفولانزا برای کاهش شدت بیماری و تسهیل ارزیابی بیماران در فصل آنفولانزا می تواند تعداد بستری های مربوط به آنفولانزا را کاهش داده و فضای بیشتری برای افراد مبتلا به بیماری های جدیدتر به وجود بیاورد.

    شرکت Medical Guardian طی مقاله فوق یک راهنمای جامع برای افراد مسن و خانواده ها به منظور آموزش در مورد چگونگی سالم ماندن در هنگام شیوع کرونا ارائه نموده است.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x