اختلالات و مشکلات جنسیروابط زناشویی و جنسی

درمان قطعی ایدز

آزمایش خون تنها راه تشخیص بیماری ایدز و انجام مراقبت های مناسب جهت درمان قطعی ایدز، است.

  • درمان قطعی ایدز

    با توجه به پیشرفت علم پزشکی در کنار سایر علوم، اما امروزه بیماری های آمیزشی و انواع سرطان ها نسبت به قبل شیوع بیشتری پیدا کرده اند. با توجه به این موضوع گمان میشود که جلوگیری هنوز هم بهترین گزینه برای رو به رو شدن با انواع بیماری ها به ویژه بیماری های آمیزشی و سرطانی است.

    روز جهانی ایدز مصادف با اول دسامبر است و سازمان ملل برای مبارزه با ایدز درخواست کرد تا همه مردم جهان به تست این بیماری دسترسی داشته باشند. در ادامه مقاله با یکی از رایج ترین بیماری های آمیزشی ،ایدز، و شیوه هایی برای درمان قطعی ایدز آشنا میشویم.

    برای مطالعه در رابطه با همه چیز در مورد رابطه جنسی کلیک کنید

    بیماری های مقاربتی (آمیزشی)

    بیماری های آمیزشی، جزو شایع ‌ترین بیماری ‌هایی هستند که از راه تماس جنسی و بعضی شیوه های دیگر مثل انتقال خون، منتقل می‌شوند. بیماری های مقاربتی، عوامل ایجاد کننده متفاوت و همین‌طور نشانه های گوناگونی دارند و گاهی هم علامتی ندارند، ولی حتی انواع بی علامت این گروه از بیماری ها نیز می‌توانند منجر به آسیب ‌های جبران ‌ناپذیر در سلامت افرادی که به این بیماری مبتلا هستند شوند.

    بسته به نوع بیماری آمیزشی، عفونت ها امکان دارد از راه سوزن های مشترک در معتادان، بیماران و…، و همچنین شیردهی به نوزادان نیز منتقل شوند.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    امکان دارد افراد هم‌ زمان به چند نوع عفونت‌ آمیزشی مختلف مبتلا شوند و هم ‌زمان چند عفونت آمیزشی مختلف را نیز منتقل کنند. وجود چنین عفونت ‌هایی باعث افزایش خطر مبتلا شدن به نمونه های دیگر بیماری های آمیزشی میشود.

    ساختار و خطر انتقال

    بیماری های مقاربتی، توانایی به وجود آوردن دامنه وسیعی از انگل‌ها، ویروس ها، و باکتری ها در نقاط مختلف بدن را دارند. که در  بیشتر اوقات از راه تماس جنسی به شیوه های مختلف و فارق از جنسیت، از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

    اهمیت پیشگیری و درمان

    بعضی از بیماری های جنسی خوش خیم هستند و پاسخ خوبی به درمان میدهند. ولی بعضی انواع دیگر اگر درمان مناسب و به موقع انجام نشود، میتوانند باعث عوارض شدیدی شوند. بدین حهت با کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع این بیماری ها، روش های انتقال، جلوگیری و درمان آنها ، از گسترش بیماری های آمیزشی، به خصوص در مراحل اولیه بیماری، میتوان جلوگیری کرد.

    جنسیت و بیماری مقاربتی

    تعدادی از بیماری های آمیزشی به دلیل اینکه در اغلب موارد از راه آمیزش منتقل می شوند، با نوع و ساختار دستگاه تناسلی افراد و جنسیت فیزیولوزیکی آن ها در ارتباط است. در ادامه مقاله با تعدادی از نشانه های آنها در اقایان و بانوان اشنا می شویم.

    بانوان

    در بسیاری از موارد، این بیماری علائم قابل توجهی ایجاد نمی کند، ولی در صورت بروز، علائم متداول در زنان عبارتند از:

    • درد یا ناراحتی در هنگام رابطه جنسی یا ادرار.
    • زخم، برجستگی، یا بثورات در واژن، مقعد، باسن، رانها یا دهان یا اطراف آن.
    • ترشح یا خونریزی غیرمعمول از واژن.
    • خارش در واژن یا اطراف آن.

    آقایان

    • درد یا ناراحتی در هنگام رابطه جنسی یا ادرار.
    • زخم، برجستگی یا بثورات در آلت تناسلی مرد، بیضه ها، مقعد، باسن، ران ها یا دهان.
    • ترشح یا خونریزی غیرمعمول از آلت تناسلی مرد.
    • بیضه های دردناک یا متورم.

    طبق سازمان بهداشت جهانی، یکی از پنج بیماری که مردان و زنان در تمام جهان به دنبال درمان آن‌ها هستند عفونت‌ های مقاربتی نیز است.

    انواع بیماری های مقاربتی

    تا به امروز در حدود 12 نوع مختلف از بیماری های آمیزشی شناخته شده است. در ادامه مقاله با تعدادی از بیماری های مقاربتی  آشنا می شویم:

    1-کلامیدیا

    نوع خاصی از باکتری ها منجر به پدیدار شدن بیماری عفونی کلامیدیا می شوند. این بیماری یک عفونت رایج است که امکان دارد از راه انواع رابطه های جنسی بیشتر شود.کلامیدیا می تواند در زمان زایمان و در طول کانال زایمانی، به نوزاد نیز منتقل شود. کلامیدیا به طور معمول علامتی ایجاد نمی کند و در صورت بروز علائم، فرد امکان دارد متوجه تغییر در ترشحات بدبو، ادرار، سوزش، ترشحات نواحی تناسلی، و درد هنگام ادرار شود.

    این مطلب را هم ببینید  افزایش کیفیت رابطه جنسی

    2-شپش عانه

    عامل شپش عانه، موجودات بسیار کوچکی هستند و به سختی قابل مشاهده خواهند بود. شپش عانه، نوعی انگل خارجی است که به طور معمول به مو های نواحی بیرونی تناسلی وصل میشود. ولی گاهی آن ها را روی مو های سیبیل، زیر بغل، مژه یا ابرو ، ریش نیز میتوان پیدا کرد.

    اگر درمان انجام نشود،  شپش تناسلی امکان دارد از راه تماس پوست به پوست یا لباس مشترک، ملافه یا حوله به افراد دیگر نیز منتقل شود. نواحی دارای زخم و خراش نیز می توانند به عفونت مبتلا بشوند. چرخه ی زندگی شپش ها، از تخم هایشان شروع خواهد شد. شپش پس از خارج شدن از تخم، برای زنده ماندن به خون نیاز دارد و حدود 2 تا 3 هفته روی بدن زنده می ماند. شپش های ماده با گذشت زمان، تخم های بیشتری می گذارند و این چرخه اگر درمان نشود ، ادامه می یابد.

    3-تبخال تناسلی

    عامل این نوع بیماری مقاربتی، ویروسی است. در این بیماری دو نوع ویروس وجود دارد که یکی از آنها باعث پیدایش تبخال در نقاط دهان می شود و در حالت دوم این بیماری، تبخال ها در ناحیه تناسلی ایجاد می شوند. در هر دو صورت پیدایش این بیماری، ویروس ها از راه جنسی منتقل میشوند.

    انجام تست عشق و ازدواج

    حتی در بعضی از موارد، در صورتی که فردی بخشی از بدن را که تبخال دارد، لمس کند و بعد با همان دست آلوده به ویروس، دیگر قسمت های بدن را لمس کند، ویروس به آن نواحی نیز می تواند منتقل بشود. رایج ترین  علامت بیماری تبخال، زخم های همراه با تاول است. در رابطه با تبخال دستگاه تناسلی، این زخم ها در دستگاه تناسلی یا اطراف آن ایجاد می شوند. در تبخال دهانی، آن ها روی دهان یا اطراف آن ایجاد می شوند.

    در صورتی که یک زن باردار به تبخال مبتلا باشد، آن را به جنین خود در رحم یا نوزاد تازه متولد شده خود در زمان زایمان میتواند منتقل کند. اگر ویروس تبخال تناسلی به بدن وارد شود، برای همیشه در بدن باقی می ماند. ولی به طور معمول به حالت خاموش بوده و بیشتر افراد هیچوقت نشانه هایی را  تجربه نمی کنند.

     

    4-هپاتیت B

    ویروس هپاتیت B می تواند منجر به آسیب های کبدی و عفونت های طولانی شود. این ویروس پس از ورود به بدن می تواند در مایع منی، خون و سایر مایعات بدن باقی بماند. این بیماری به صورت خطرناک میتواند منجر به ایجاد نشانه هایی مثل ادرار تیره، زردی پوست یا چشم، خستگی و حالت تهوع شود.

    عفونت مزمن می تواند باعث سرطان کبد و سیروز کبدی شود. این ویروس در طی بارداری یا زایمان میتواند به نوزاد منتقل شود

    5-سوزاک

    سوزاک عفونتی باکتریایی و شایع است که در نقاط گرم و مرطوب بدن مثل دهان و دستگاه های تناسلی رشد می کند. سرایت این بیماری خیلی سریع است و از راه جنسی منتقل میشود. این بیماری میتواند باعث التهاب لوله های اسپرمی در مردان و بیماری التهابی لگن در زنان میشود.

    در نتیجه اگر سوزاک درمان نشود می تواند باعث عوارض تهدید کننده ناباروری و زندگی شود.  خوشبختانه سوزاک با آنتی بیوتیک قابل درمان است. در صورتی که فردی نقاطی از بدن را که آلوده است را لمس کند و بعد دست خود را به چشم هایش بمالد ، بیماری سوزاک در چشم ها نیز می تواند به وجود آید. این عفونت در زمان زایمان به نوزاد نیز منتقل می شود.

    این مطلب را هم ببینید  ارگاسم دروغین چیست؟!

    6-ویروس پاپیلوم انسانی(HPV)

    این بیماری از گروهی از ویروس ها که بر روی پوست و غشاهای مخاطی مانند، مثل  دهانه ی رحم ، مقعد و گلو تاثیر می گذارند. این بیماری از راه روابط جنسی و تماس با دستگاه تناسلی و از طریق مادر بیمار به نوزاد، میتواند منتقل شود. بیشتر افرادی که به این ویروس مبتلا هستند، هیچ علامتی را تجربه نمی کنند، ولی در برخی موارد، این ویروس منجر به ایجاد نشانه هایی مثل زگیل هایی صورتی رنگ و یا گوشتی که برجسته و صاف هستند، می شود.

    7-سفلیس

    این بیماری عفونتی جدی و باکتریایی است که لازم است خیلی زود درمان بشود تا از آسیب های همیشگی و عوارض طولانی مدت  مثل کوری، مرگ، و فلج جلوگیری شود. سفلیس در دوران بارداری می تواند به نوزاد منتقل شود. این بیماری چهار مرحله دارد ، در مرحله اول، فرد امکان دارد نشانه هایی مثل وجود ضایعات در غشاهای مخاطی مثل واژن، مقعد، دهان، درد های عظلانی، ریزش مو، تب و….، وجود داشته باشند.

    تست های شغلی

    در مرحله ی نهفته، نشانه ها از بین میروند ولی اکتری در بدن باقی می ماند و می تواند منجر به بیماری زایی شود. در مرحله سوم سفلیس، با عوارض تهدید کننده زندگی می تواند بر قلب، چشم، گوش، مغز، سیستم عصبی و اندام های دیگر تاثیر بگذارد. نشانه ها در این مرحله، بستگی به این دارد که  بیماری سفلیس بر کدام قسمت از بدن تاثیر گذاشته است.

    اچ آی وی(HIV)

    بیماری ایدز یکی از رایج ترین بیماری های جنسی مقاربتی است که سرایت و شیوع آن در هر دو جنس تا حد زیادی یکسان است. این بیماری اولین بار و در ده 80 میلادی، بعد از سال های انقلاب جنسی، در آمریکا دیده شد. هر فرد با هر نژاد، تمایل جنسی، جنسیت و هر سن می‌تواند در خطر ابتلا به این ویروس و بیماری ایدز باشد. در ادامه مقاله با این بیماری بهتر و بیشتر آشنا می شویم.

     سندرم نقص اکتسابی

    سندرم نقص اکتسابی یا ایدز بیماری مزمنی است که به علت ویروس نقص ایمنی یا ویروس اچ آی وی در انسان، ایجاد می‌شود. بیماری ایدز مرحله پیشرفته ابتلا به ویروس HIV است و به همین دلیل هر فرد آلوده به اچ ای وی، دچار ایدز نخواهد شد. در ابتدا فرد آلوده به ویروس HIV می شود و کم کم ویروس باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی و تخریب گلبول های سفید خونی و ایمنی می‌شود.

    یک فرد سال ها میتواند بدون هیچ عارضه شدیدی آلوده به این ویروس باشد. بعد اگر اقدامی برای درمان صورت نگیرد، بیماری ایدز به وجود می‌آید که در این مرحله سیستم ایمنی بیمار آنقدر ضعیف میشود که به راحتی دچار انواع بیماری ‌های سرطانی و عفونی میشود.

     علل و راه های انتقال

    ویروس HIV منجر به تخریب گلبول های سفید خون و سلول ‌های ایمنی بدن میشود. این سلول ‌ها و گلبول ها در سیستم ایمنی انسان نقش بسیار مهمی دارند و در نتیجه کاهش آن ‌ها موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی فرد میشود. در صورتی که اقدامی برای درمان آن صورت نگیرد، موجب ایجاد بیماری ایدز می‌شود.

    ویروسHIV در اکثر موارد از راه تماس مستقیم با مایعات آلوده بدن مثل شیر مادر، خون، ترشحات نواحی جنسی و مایعات و… انتقال می یابند.

    این بیماری از بیماری ‌های مقاربتی بشمار می‌آید اما از طریق دیگر از جمله تزریق یا مواجه با خونی که آلوده باشد و از طریق مادر به فرزند (بارداری، زایمان و شیردهی)، نیز امکان دارد منتقل شود. در حال حاضر  برای این بیماری هیچ‌ گونه درمانی وجود ندارد ولی با کنترل و مصرف دارو های مناسب جلوی انتقال و همچنین ایجاد بیماری ایدز را میتوان گرفت.

    علائم و تشخیص

    نشانه های بیماری ایدز بسته به مرحله بیماری و وضعیت جسمانی بیمار به 3 مرحله تقسیم می‌شود، این مراحل شامل:

    این مطلب را هم ببینید  سرد شدن رابطه بعد از زایمان

    1- عفونت HIV حاد

    تا حدود 6 هفته بعد تز آلودگی به HIV و زمانی که بدن بیمار شروع به به مقابله با ویروس می‌کند، به طور معمول نشانه هایی مثل سرماخوردگی بروز پیدا می‌کند. دلیل شباهت نشانه های ویروس HIV به نشانه های سرما خوردگی، در درگیر کردن قسمت های دفاعی بدن هستند. بدین جهت گلو درد، تب، لرز و تورم غدد لنفاوی در این دوره مشاهده میشود.

    2-فاز کمون

    در مرحله دوم که مرحله افزایش ویروس در بدن بیمار است، به دلیل کم بودن تعداد ویروس در بدن بیمار هنوز هیچ گونه نشانه ای از بیماری مشاهده نمی شود. این شرایط اگر شناسایی و درمان صورت نگیرد از 10 تا 15 سال نیز می‌تواند ادامه پیدا بکند. گاهی افراد در طول این دوران دچار به بیماری ‌های شدید دیگری که می توانند آمیزشی نیز باشند، می‌شوند.

    3-ایدز

    ایدز پیشرفته ترین و آخرین مرحله از عفونت در اثر ویروس HIV در بدن است که سیستم ایمنی فرد بیمار در این مرحله، به شدت آسیب دیده است. در این مرحله سیستم ایمنی فرد بیمار به شدت ضعیف و توان مقابله با بیشتر بیماری ها و سرطان ها را نخواهد داشت.

    آزمایش خون تنها راه تشخیص بیماری ایدز و انجام مراقبت های مناسب جهت درمان قطعی ایدز، است.شیوه های دیگر تشخیص این بیماری شامل  آزمون نوکلئیک اسید و تست های آنتی بادی و تست های دهانی نیز است

    درمان قطعی ایدز

    خوشبختانه بر اساس پژوهش های جدیدی که امروزه انجام می شوند، گمان میشود که ایدز  هم مثل بیشتر بیماری های دیگر می تواند درمان قطعی داشته باشد. مؤسسه ملی بهداشت آمریکاو بعضی دیگر از موسسات، استفاده از داروهای ضد ویروس پسگرد را به همه بیماران مبتلا به ایدز  پیشنهاد میکند.

    البته بیشتر تاثیر این دسته از دارو ها که ترکیبی نیز هستند، در جهت کنترل میزان و عوارض عفونت در اثر این بیماری است.

    با توجه به آزمایشات انجام شده مکمل ‌هایی که دارای ماده معدنی سلنیم هستند نیز در کنترل این بیماری می توانند تاثیرگذار باشند.

    سازمان بهداشت جهانی برای بزرگسالانی که به HIV مبتلا هستند مصرف ریزخوراکی ‌هایی خاص را توصیه می‌کند.

    همچنین تصور میشود که در درمان این بیماری واکسیناسیون نیز میتواند تاثیرگذار باشد. واکسن هایی که ساختار پروتئینی داشته باشند و یا از ساختار هایی حاوی دی ان ای و ژن باشند. این واکسن ها دربردارنده ترکیبات مختلفی از جمله خود ویروس HIV هستند. نکته اصلی این تحقیقات در حقیقت این است که هر چقدر میزان پروتئین ترکیبی با دی ان ای بیشتر باشد، بیماری بهتر درمان قطعی ایدز شانس بیشتری خواهد داشت.

    دو پژوهشگر آلمانی به نام های بوخهلتس و هاوبر برای ایدز دارویی کشف کرده اند و این خبر را در اخبار و رسانه ها پخش کردند. ولی گمان میشود هنوز این پژوهش ها در حال بررسی است و با توجه به میزان شیوع این بیماری در جهان، هنوز هم بهترین شیوه برای مقابله با این بیماری و درمان قطعی ایدز و همچنین سایر بیماری ها مثل بیماری های آمیزشی، جلوگیری و داشتن روش زندگی سالم است.

    سخن آخر درباره درمان قطعی ایدز

    روش زندگی سالم در زندگی افراد نقش بسیار مهمی دارد، بنابراین هرچه روش زندگی سالم تر باشد، سلامت افراد نیز می تواند بهتر باشد. هر چند که دریافت درمان دارویی برای درمان قطعی ایدز مهم است، اما شیوه زندگی و مراقبت های خانگی نیز برای مراقبت از بیمار نقشی ضروری و فعال دارد.

    زیاد شدن راه های تماس جنسی، کاهش شرکای جنسی، عدم استفاده از سوزن و سرنگ های آلوده در انتقال خون و…، در بروز این بیماری و دیگر بیماری های آمیزشی میتواند بسیار موثر باشد.

     

    درمان قطعی ایدز

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    دکمه بازگشت به بالا