اعتیادتعریف اعتیاد و انواع آن

دلایل و نتایج اعتیاد در زنان

اعتیاد زنان بنیان خانواده و جامعه را به هم می‌ریزد.

  • دلایل و نتایج اعتیاد در زنان

    از جمله معضلات امروز جامعه که گریبان‌گیر بسیاری از زنان است، اعتیاد است. با توجه و فرهنگ و تفاوت‌های جنسیتی، اعتیاد زنان با سوگیری بیشتری همراه بوده و در جامعه دید منفی نسبت به این افراد دارند. اعتیاد هم برای زن و هم برای مرد به شدت آسیب‌زا و مخرب است. ولی در خصوص اعتیاد زنان، به دلیل حساسیت‌های روانی و جسمانی آنها و نقش مهم و پررنگی که در خانواده و جامعه دارند، اعتیاد زنان را بسیار پیچیده و سخت کرده است.  زنان از واکنش‌های جامعه هراس دارند و اعتیاد خود را مخفی می‌کنند، از این رو برای درمان آنها ایجاد یک محیط ایمن ضروری است. در ادامه ما در تیم رابینیا به راه‌های مقابله با این بیماری می‌پردازیم. تا انتها همراه ما باشید.

    دلایل اعتیاد زنان

    در خصوص علت‌های اصلی اعتیاد زنان تناقض‌های زیادی وجود دارد. بعضی از مقالات تحقیقاتی، کاهش کنترل اجتماعی روی زنان در دوره معاصر را علت تمایل آن‌ها به تجربه مصرف مواد می‌دانند. نبود آگاهی کافی و جدایی زنان از زندگی سنتی و ورود به اجتماع و شروع روابط گسترده باعث می‌شود که خیلی بیشتر آسیب‌پذیر شوند. ولی وضعیت روانی و روحی زنان در گرایش آنها تاثیر به‌سزایی دارد. زنان در مقایسه با مردان حساسیت‌های زیادی دارند و از لحاظ عاطفی فشارهای زندگی را متحمل می‌شوند. زنان بیشتر از مردان به افسردگی و اختلالات اضطرابی دچار می‌شوند. با توجه به این شرایط، درمی‌یابیم که آسیب بیشتری نسبت به مواد مخدر به زنان وارد می‌شود و اگر مواد هم مصرف شود، وضعیت سخت‌تر می‌شود. در زیر به علل گرایش زنان به مواد مخدر اشاره می‌کنیم:

    1. فشار همسالان

    دختران نوجوان در مقایسه با پسران در برابر فشار دوستان و همسالان خود آسیب‌پذیرتر هستند. اگر دختران دوستانی داشته باشند که از مصرف کنندگان مواد مخدر هستند، احتمال بیشتری دارد تا بپذیرند که در گروه‌های دوستی مواد مصرف کنند.

    2. زندگی در محیط ناسالم

    محیط یکی از عواملی است که در اعتیاد زنان و مردان تاثیر زیادی دارد. طبق بررسی‌های به دست آمده کسانی که در خانواده خود فردی معتاد دارند و به اصطلاح در خانواده معتاد به دنیا آمده و بزرگ می‌شوند، خیلی بیشتر از دیگران آسیب می‌بینند. همینطور افرادی که در مناطق فقیر زندگی میکنند، به دلیل دسترسی راحت به مواد احتمال بیشتری برای اعتیاد وجود دارد.

    این مطلب را هم ببینید  عوارض و پیامد های قرص اکس

    3. ناآگاهی در مورد مواد جدید

    مواد مخدر جدیدی در بازار شیوع پیدا می‌کند که زنان به دلیل عدم آگاهی از اعتیاد آور بودن آنها اقدام به مصرف می‌کنند. این مواد به شکل قرص و کپسول در عطاری‌ها که نظارتی بر آنها صورت نمی‌گیرد عرضه می‌شود. زنانی که به دنبال تناسب اندام و لاغری هستند ناآگاهانه اقدام به مصرف شیشه می‌کنند و در مواردی هم دیده شده که برای درمان افسردگی خودسرانه ترامادول استفاده می‌کنند. قبل از استفاده هرگونه قرص و مواد که آگاهی نسبت به آن ندارید به متخصص مراجعه کرده و بررسی نمایید.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    4. فشارهای اجتماعی برای تناسب اندام

    امروزه با گسترش فضای مجازی و صنعت تبلیغات فشارها برای تناسب اندام و لاغری زنان بسیار بیشتر شده است. افراد در همه فیلم‌های سینمایی، فیلم‌های تلویزیونی و آگهی‌های تبلیغاتی همواره زنانی را می‌بینند که اندام‌هایی تراشیده دارند. این مسئله باعث می‌شود که لاغری و تناسب اندام نه به عنوان یک هدف سلامتی بلکه به عنوان ملاک زیبایی و پذیرش زنان در جامعه  مد نظر قرار گیرد. همین مسئله باعث می‌شود که مقاومت بانوان در برابر موادی نظیر شیشه کاهش یابد. در واقع بسیاری از افرادی که به مواد مخدر لاغر کننده مثل شیشه معتاد شده‌اند در گذشته  بر این باور بوده‌اند که می‌توانند پس از لاغری به سادگی آن را کنار بگذارند و هرگز تصور دقیقی از شدت اعتیاد آوری شیشه و پیامدهای روانشناختی آن نداشته‌اند. در نتیجه لازم است بدانید آنچه بیش از هرچیز اهمیت دارد سلامت جسم و روان شماست و لاغر شدن نباید به بهای از دست دادن سلامتی تمام شود.

    5. تلاش برای شکستن کلیشه های جنسیتی

    مصرف مواد را بسیاری از مردم یک کار مردانه می‌دانند و به این باور رسیده اند که مردان ظرفیت زیادی دارند و با مصرف مواد معتاد نمی‌شوند و در هر زمانی که بخواهند مصرف نمی‌کنند. از این رو بسیاری از زنان می‌خواهند قدرت خود را نشان دهند و قصد شکستن کلیشه‌های جنسیتی را دارند و اقدام به مصرف مواد و سیگار می‌کنند. طبق تحقیقات به دست آمده، این باور را غلط می‌دانند و معتقدند که اعتیاد ربطی به جنسیت ندارد و زن و مرد به یک اندازه آسیب می‌بینند.

    این مطلب را هم ببینید  اعتیاد به کراک

    6. داشتن تجربه های آسیب زا در دوران کودکی

    سوء استفاده‌های جنسی و جسمی و روانی که در کودکی به زنان وارد شده از عواملی است که باعث می‌شود زنان آسیب‌پذیرتر باشند. ولی در همه افراد اینگونه نیست. کسانی که بتوانند آسیب‌های روحی خود را بهبود ببخشند، در بزرگسالی به مشکلی برخورد نمی‌کنند.

    7. نبود تعلق و وابستگی بین اعضای خانواده زن

    نبود حمایت اجتماعی از دیگر عواملی است که در اعتیاد زنان نقش دارد. خانواده‌هایی که از هم جدا شده‌اند و با احساس تنهایی مفرط و ناتوانی در مدیریت احساسات منفی ناشی از این موارد می‌تواند زنان را در برابر اعتیاد تا حد زیادی آسیب پذیر کند.

    اعتیاد یکی از زوجین باعث می‌شود که همسر فرد از این اوضاع خسته شده و درخواست طلاق می‌کنند. قبل از انجام هرگونه تصمیم، برای زندگی خود تلاش کنید و مقاله طلاق از همسر معتاد را مطالعه کنید.

    تفاوت اعتیاد زنان و مردان

    با توجه به تفاوت‌های جنسیتی و جسمی در میان زنان و مردان در جامعه با برخوردهای مختلفی روبه‌رو می‌شوند که وجه تشابهی باهم ندارند. در ادامه مقاله به بررسی تفاوت‌های اعتیاد زنان و مردان می‌پردازیم:

    •  زنان به شیوه متفاوتی به مصرف مواد پاسخ می‌دهند. برای مثال ممکن است که وسوسه بیشتری داشته باشند و پس از ترک نیز دوره‌های عود بیشتری را تجربه کنند.
    • هورمون‌های جنسی باعث می‌شود که زنان در برابر مصرف برخی مواد حساس‌تر باشند؛ به این صورت که مصرف آن‌ها تاثیرات مخرب بیشتری بگذارد.
    • زنانی که مواد مصرف می‌کنند بیشتر احتمال دارد که دچار حملات پانیک، اضطراب و افسردگی شوند.
    • زنان به خاطر شرایط جسمانی‌شان بیشتر در معرض خطر اوردوز و مرگ ناشی از مصرف قرار دارند.
    • زنانی که مواد مصرف می‌کنند با مشکلات قلبی و عروقی بیشتری مواجه می‌شوند.
    این مطلب را هم ببینید  عوارض مواد مخدر بر شیر مادر

    اهمیت اعتیاد زنان

    نقش زن در جامعه و خانواده بسیار مهم و پررنگ است که تاثیر زیادی به روی آنها داشته و با مصرف مواد، علاوه بر خود آسیب جبران ناپذیری به خانواده و جامعه وارد می‌شود. اگر زنی در دوران باردری از مواد مخدر استفاده کند تاثیر مستقیمی به روی جنین گذاشته و با اعتیاد متولد می‌شود. در مواردی نیز باعث عقب‌ماندگی‌های ذهنی و جسمی در نوزادان می‌شود. مادرانی که در دوران شیردهی مواد مصرف می‌کنند، از طریق شیر به نوزاد منتقل می‌شود و در زمان قطع شیردهی کودک به سندروم محرومیت از مواد روبه‌رو می‌شوند.

    به دلیل مسائل فرهنگی، معمولاً آمارهایی که از اعتیاد زنان وجود دارد نادرست است. همچنین عدم حمایت خانواده‌ها باعث می‌شود که زنان در صورت علنی شدن مشکلشان، از طرف اطرافیان طرد شوند و برای تأمین نیاز خود، به راحتی مورد سوء استفاده قرار گرفته یا وارد جریانات غیر اخلاقی شوند. این مسئله باعث گسترش بیماری‌هایی مثل ایدز و هپاتیت می‌شود و بر تأثیرات مخرب اعتیاد می‌افزاید.

    برای مطالعه مقاله اعتیاد به هروئین کلیک نمایید.

    زنان نباید معتاد شوند!

    اعتیاد جنسیت نمی‌شناسد و نمی‌توان گفت که زنان گناه بیشتری در مقایسه با مردان دارند و باید طرد شوند. همانگونه که  مردان درگیر فشارهای مختلفی نظیر فشارهای اقتصادی هستند، زنان نیز فشارهای جسمی و روحی زیادی را در طول زندگی تحمل می‌کنند که امکان دارد آن‌ها را به سمت مصرف مواد سوق دهد. در صورت ابتلای زن به بیماری اعتیاد، نقش خانواده در ترک اعتیاد و حمایت خانواده باید مورد توجه قرار بگیرد. زنانی که اعتیاد دارند، به یک مکانی امن احتیاج دارند که دردها و مشکلات خود را بدون قضاوت کردن مطرح کنند تا بتوانند بفهمند که چرا به این مرحله از زندگی رسیده‌اند و چگونه می‌توانند مشاوره بگیرند و اقدام به ترک مواد کنند. با روش‌های جدید ترک اعتیاد، زنان خیلی راحت‌تر مصرف مواد را ترک می‌کنند.

    انجام تست عشق و ازدواج

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x