افسردگی/ دوقطبی

راه‌ های نجات از افسردگی

ایا افسردگی همیشه ضعیف است؟

  • راه‌ های نجات از افسردگی

    برای نجات از افسردگی چه راه هایی وجود دارد؟ بسیاری از افراد ممکن است این سوال برایشان پیش بی اید، به دلیل اینکه یکی از شایع ترین اختلالات روحی روانی افسردگی است و افراد زیادی با این اختلال مبارزه میکنند. بیشتر افرادی که به افسردگی مبتلا هستند به دلیل مشکلات مالی یا به دلیل اینکه اشنایی کافی با خدمات روانی ندارند هیچوقت خدمات درمانی خوب و حرفه ای را دریافت نمیکنند.

    ولی همیشه این سوال در ذهن آنها وجود دارد که چگونه با احساسات منفی ناشی از افسردگی میتوان مبارزه کرد و از دام این بیماری نجات پیدا کرد اگر شما با این مسئله رو به رو هستید، در ادامه این مقاله ما یه توضیحاتی در رابطه با راه های نجات از افسردگی پرداخته ایم که خواندن این مطالب به شما در بهبود سلامت روانتان میتواند کمک کند.

    اهمیت علائم افسردگی

    به دلیل انتشار بالای افسردگی بیشتر افراد این بیماری را جدی نمیگیرند. هنگامی که باید متوجه این مسئله باشید که افسردگی همیشه ضعیف نیست ؛ ولی میتواند حالت پیش رونده پیدا کند و به عملکرد روزانه شما اسیب جدی بزند . افسردگی در بیشتر موارد باعث از دست دادن شغل، تحصیل، طلاق و… می‌شود.

    به ویژه در افرادی سابقه ژنتیکی این اختلال را دارند و در سوابق خانوادگی آنها افسردگی دیده میشود و با توجه به حائز اهمیت بودن مسئله افسردگی باید بیشتر جدی گرفته شود افسردگی دارای حالتی است که در ان فرد دچار علائم سایکوتیک میشود و نشانه هایی مثل هذیان و توهم را اطلاع میدهد. در این شرایط امکان دارد حتی بستری در بیمارستان روان‌پزشکی برای بهبود شرایط صورت بگیرد.

    توجه به علائم رایج در افسردگی

    افسردگی طبق معمول دو علامت اصلی دارد حداقل یکی از آن‌ها همیشه در بیماران افسرده مشاهده میشود. و این دو علامت اصلی حاوی مواردی مثل خلق غمگین و لذت نبردن از چیز هایی که قبلا برای فرد لذت بخش بوده است.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    از جمله دیگر نشانه هایی که زمان بروز افسردگی رخ میدهد میتوان  به تغییراتی در اشتها و خواب،عدم تمرکز،احساس گناه،احساس ناامیدی، و افکار  مربوط به مرگ و خودکشی اشاره کرد. با کمک مشاور شما خودتان میتوانید در رابطه با نشانه های افسردگی خود صحبت کنید و به بهترین راه حل برسید و بهترین راه حل را انتخاب کنید.

    این مطلب را هم ببینید  قرص دوکسپین Doxepin

    برای مطالعه ی مقاله ی درمان شناختی رفتاری افسردگی کلیک کنید

     

    راه‌ های نجات از افسردگی

     

    راه‌های کوتاه مدت

    برای نجات از افسردگی اولین نکته این است که مانع رشد و تشدید آن بشوید. به دلیل اینکه افسردگی اساسا شما را علاوه بر بی انگیزه کردن انرژیتان را هم خواهد گرفت. در نتیجه هر چه سطح افسردگی افزایش یابد از شما انگیزه تحت درمان قرار گرفتن را هم میگیرد و برگشت به دوران به روزهای شاد و سالم را از دست خواهید داد.

    اگر امکان مراجعه به به روانپزشک برای شما وجود ندارد یا نشانه های افسردگی شما خفیف است در ادامه مقاله به راهکارهایی اشاره خواهیم کرد که در کوتاه مدت می‌توانید در کاهش علائم افسردگی به شما کمک میکنند:

    1- به سبک زندگی خود بیشتر دقت کنید

    بیشتر افراد روش زندگی یکنواخت و کسل‌کننده‌ای دارند. امکان دارد دچار افسردگی پنهان شده و خود خبر نداشته باشند. اتفاق افتادن افسردگی در یک زندگی روتین چیز عجیبی نیست ، به دلیل اینکه ذهن انسان به تجربه افت و خیز و احساس پویایی نیازمند است.

    در نتیجه زمانی که درگیر تکرار و یکنواختی می‌شوید زمینه را برای ایجاد افسردگی فراهم می‌کنید. برای اینکه زندگیتان را از حالت سکون خارج کنید ابتدا از فعالیت های کوچک شروع کنید. به عنوان مثال با اضافه کردن چند دقیقه مطالعه در طول روز، ساعت‌های کوتاهی ورزش در هفته یا وقت گذاشتن  برای فعالیت‌های هنری می‌توانند قدم‌های اولیه مناسبی برای تغییر سبک زندگی‌تان باشند.

    2- در فعالیت‌های اجتماعی درگیر شوید

    افسردگی به مرور زمان  شما را منزوی و گوشه گیر میکند. گوشه‌گیری در حقیقت شما را در چرخه‌ای معیوب گرفتارتان خواهد کرد. به این روش که هرچقدر گوشه گیر تر شوید سطح افسردگیتان بالا میرود و با بالا رفتن سطح افسردگی میزان تنهایی بیشتر خواهد شد. به این ترتیب این چرخه دائماً خود را تقویت می‌کند.

    انجام تست عشق و ازدواج

    برای نجات یافتن از این وضعیت لازم است که زمانی این چرخه را با یک عمل متضاد درهم بشکنید. برای این کار خودتان را در فعالیت‌های اجتماعی درگیر کنید. بیشتر زمان گذاشتن برای بودن در جمع دوستان صمیمی می‌تواند شروع خوبی برای این کار باشد.توجه کنید که امکان دارد اوایل شرکت در جمع برای شما سخت باشد اما تلاش کنید که قدم‌های آهسته و پیوسته‌ای در این باره بردارید.

    این مطلب را هم ببینید  افسردگی در مردان

    3- استرس‌ها را کاهش دهید

    زمانی که تحت فشار استرس‌های مختلف قرار دارید، هورمونی به نام هورمون کورتیزول در بدن شما ترشح می‌شود. این هورمون میتواند در کوتاه مدت مفید باشد  و برای رو به رو شدن با شرایط به شما کمک میکند، اما اگر هورمون کورتیزول به مقدار زیاد برای مدت طولانی ترشح شود منجر به مشکلات زیادی خواهد شد که یکی از رایج‌ترین آنها مبتلا شدن به افسردگی است.

    با استفاده از روش های تکنیک‌های تنفسی، ذهن آگاهی کنترل استرس نظیر ریلکسیشن، مراقبه و… نه تنها می‌توانید استرس‌های زندگی خود را مدیریت کنید، بلکه می‌توانید از بروز یا تشدید افسردگی نیز پیشگیری نمایید.

    4- به بهداشت خواب اهمیت دهید

    وضعیت خلقی و خواب شما به مقدار زیادی با یک دیگر در ارتباط هستند. تحقیقات نشان می‌دهند 80 درصد افرادی که با مشکلات مربوط به افسردگی دچار هستند مشکلات خواب را نیز تجربه می‌کنند. رابطه افسردگی و خواب رابطه ای دو طرفه است . یعنی علاوه بر خلق غمگین که منجر به مشکلات خواب میشوند، بلکه نداشتن خواب کافی یا خواب بی‌کیفیت همراه با بیدار شدن‌های مکرر نیز می‌تواند به افسردگی بیانجامد.

    در نتیجه اگر افسردگی منجر به اختلالات خواب در شما شده است، برای بهبود وضعیت خوابتان میتوانید اقداماتی انجام دهید تا نشانه های افسردگی نیز کاهش بیابند. ب

    ه عنوان مثال استفاده از گوشی موبایل و سایر وسایل الکترونیکی را  قبل از خواب محدود کنید. به جای آن می‌توانید قبل از خواب کمی کتاب بخوانید یا فعالیتی آرامش‌بخش انجام دهید. به کارهایتان در رختخواب  و یا قبل خواب نپردازید  به دلیل اینکه محیط پرتنشی برای محل خواب شما ایجاد میکند. این موضوع موجب دشواری در به خواب رفتن خواهد شد.

    این مطلب را هم ببینید  ارتباط ضریب هوشی بالا سلامت روان

    رهایی برای همیشه

    افسردگی نمونه ای از بیماری ذهن است. هنگامی که ذهن دچار بیماری میشود، به سختی میتواند خودش به تنهایی خود را درمان کند. در واقع یک ذهن افسرده و بیمار دچار عینکی بدبینانه می‌شود که به او این اجازه را نمیدهد تا با دید وسیع تری دنیا را مشاهده کند و برای بهبودی خودش راهی پیدا کند. به همین دلیل است که مراجعه به روان شناس در درمان افسردگی اهمیت زیادی دارد.

    معمولا افسردگی به صورت دوره ای در زندگی اتفاق می افتد .امکان دارد یک دوره از افسردگی بدون اینکه به متخصص مراجعه کنید پس از مدتی رفع شود اما این به معنای عدم بازگشت آن نیست. بلکه امکان دارد دوره‌های بعدی افسردگی در مراحل دیگری از زندگی شما اتفاق بی افتد.

    نقش روانشناس در رفع افسردگی

    مراجعه به روانشناس به شما این کمک را  می‌کند تا بتوانید با شناسایی نشانه هایی که پیش درامد افسردگی هستند از همان اول جلوی شروع آن را بگیرید. ارزیابی شدت افسردگی توسط آزمون‌های روان شناختی و یا مصاحبه بالینی توسط درمانگر انجام می‌شود. اگر میزان افسردگی زیاد باشد امکان دارد روانشناس شما را به روان‌پزشک معرفی کند تا علاوه بر روان درمانی داروهای ضد افسردگی نیز دریافت کنید.

    تحقیقات نشان داده که داروهای ضدافسردگی نمی‌توانند به تنهایی گزینه خوبی باشند به دلیل اینکه به ریشه افسردگی فرد پرداخته نمی‌شود و تا زمانی که ریشه‌ها باقی باشند امکان برگشت اختلال وجود دارد. روانشناسان امروزه با استفاده از شیوه های مختلف به درمان ریشه‌ای افسردگی می‌پردازند. روش هایی مانند درمان شناختی- رفتاری در درمان افسردگی تاثیر خود را ثابت کرده اند.

    تست های شغلی

     

    راه‌ های نجات از افسردگی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا