افسردگی/ دوقطبی

طریقه مصرف زعفران برای درمان افسردگی

گیاه زعفران در درمان افسردگی چه نقشی دارد؟

  • طریقه مصرف زعفران برای درمان افسردگی

    در تلاش هستیم تا در این مقاله در خصوص روش مصرف از زعفران برای بهبود افسردگی مطالب کامل و مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

    تا پایان مطالب با ما همراه باشید. افسردگی  یکی از مشکلاتی است  که امروزه بر زندگی اکثر افراد تاثیر میگذارد. دارو های گیاهی مثل زعفران به دلیل اهمیت زیادی که دارد توانایی درمان افسردگی را دارد. در ادامه مقاله در ارتباط با روش های مصرف زعفران برای درمان افسردگی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید..

    • در مورد گیاه زعفران چه می دانید؟
    • گیاه زعفران دارای چه ارزش غذایی است؟
    • توضیح دهید.آیا زعفران در درمان افسردگی موثر است؟
    • خواص درمانی زعفران را نام ببرید؟
    • طریقه مصرف زعفران برای درمان افسردگی به چه صورت است؟

    زعفران

    در بخش های اول مقاله در خصوص درمان افسردگی ، درباره زعفران لازم است توضیحاتی را ارائه دهیم. زعفران، گیاهی چند ساله است که دارای پیاز می باشد. پیاز این گیاه پوشش قهوه ای رنگ دارد. در مناطق جنوب غربی آسیا و همچنین نواحی جنوبی اسپانیا و اروپا این گیاه که برای درمان مفید میباشد یافت میشود.

    قسمت های تشکیل دهنده زعفران شامل: ساقه، سه ریسمان به رنگ قرمز، شش گلبرگ بنفش است. بخش کاربردی زعفران، کلاله نارنجی رنگ آن است. مواد تشکیل دهنده کلاله زعفران شامل: چربی، وسیلاژ و املاح معدنی است. افزایش زعفران  فقط از طریق غده های زیرزمینی کورم (بنه) شایع است. علاوه بر این بوی موجود در این گیاه معروف به (سافرانال) است به دلیل تولید اسانس بی رنگ (تروپن دار) و تلفیقی اکسیژن دار به همراه سینئول.

    قابل ذکر است به دلیل (هتروزید تلخ پیکروکروسین) موجود در زعفران باعث طعم زعفران میشود و علاوه بر این در ارتباط با متلون بودن ان نیز باید گفت که مرتبط به وجود ماده ی (کروسین) است. در مجموع کی از با ارزش ترین مواد غذایی زعفران میباشد که به مقدار کم ، از گیاه زعفران استخراج می شود. در حقیقت پنج کیلو گل آن ، از بین صد تا دویست هزار گیاه زعفران به دست می آید که این مقدار بعد از خشک کردن، به یک کیلوگرم می رسد.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    ارزش غذایی گیاه زعفران

    همانطور که اطلاع دارید زعفران به عنوان چاشنی و رنگ دهنده برای تمامی غذاها مورد استفاده قرار میگیرد. از فواید زعفران میتوان به کاهش کلسترول خون و چربی بدن اشاره کرد. بنا به این دلایل با توجه به روش استفاده از زعفران در خصوص درمان افسردگی با پایین اوردن میزان چربی در بدن میتوانید کمک زیادی کنید.

    علاوه بر این زعفران فواید دیگری نیز دارد مانند: جلوگیری از اختلالاتی نظیر سرطان و قلب ، قویت کننده حافظه ، آرام بخش بودن  ، اشتها آور ، ضد اسپاسم و کاهش فشارخون.

    تاکنون بسیاری از پزشکان و متخصصین از این گیاه تاثیرگذار و مفید برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده میکنند که عبارتند از: برطرف کننده نفخ شکم، عفونت ادراری، بیماری های پوستی، آسم، یرقان، بیماری های چشمی، جلو انداختن قاعدگی، درمان کم خونی، و همچنین درمان معده درد نیز استفاده می نمایند.

    نکته ای که در ارتباط با زعفران اهمیت بسیاری دارد این است که در هضم مواد غذایی کمک زیادی میکند و همچنین به عنوان یکی از تاثیرگذار ترین تقویت کننده های معده محسوب میشود در بسیاری از موارد برای کاهش درد حاصل از لثه بیماران از آن استفاده میکنند.

    این مطلب را هم ببینید  پریشانی روحی اختلال دوقطبی نوع 1

    با توجه به تمام نکات گفته شده  در خصوص ارزش غذایی این گیاه باید در مورد روش مصرف زعفران برای درمان افسردگی باید اطلاعاتی را در اختیار داشته باشید تا بتوانید به میزان مناسب از آن استفاده کنید.

    گیاه ضد افسردگی زعفران

    برای جلوگیری از بروز افسردگی در افراد مصرف زعفران بسیار موثر است. طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده گیاه زعفران خواص ضد افسردگی نیز دارد از این رو بر اساس درمان های سنتی به زعفران خاصیت هایی مثل شادی را ربط میدهند.

    طبق نتایج مشاهده شده ، استفاده از زعفران در نمونه های مختلفی از غذاها و یا نوشیدن روزی یک فنجان چای آن برای ارامش اعصاب توصیه میشود. در حال حاضر، اکثر افراد استفاده از زعفران را برای تمرکز بیشتر و جلوگیری از بیماری هایی مثل آلزایمر، و پارکینسون بسیار تاثیرگذار میدانند و در طول روز آن را مصرف میکنند.

    البته باید به روش های مصرف و استفاده از زعفران به منظور درمان افسردگی دقت کنید.  به دلیل اینکه علاوه بر فواید درمانی این گیاه فواید دیگری در معالجه دردهای عصبی و همچنین کم خوابی نیز دارد.

    زعفران در درمان افسردگی

    زمانی که افراد برای انجام کار های روزانه یا شغل خود بی حوصله یا بی میل میشوند و انجام آنها را به زمان دیگر موکول میکنند ( افسردگی ) میگویند. در این زمان این امکان وجود دارد که فرد میل به غذا و همچنین اشتها به مراتب در فرد کاهش پیدا میکند.

    چنین رفتار هایی برای تمامی افرادی که به افسردگی مبتلا شده اند ممکن است اتفاق بی افتد و امری طبیعی است. و لازم است افراد راه های کنترل کردن آن را بلد باشند. زیرا اگر چنین مشکلاتی ادامه دار باشد، فرد توانایی کنترل کردن خود را ندارد و با اختلالات بسیار دیگری همراه می شود.

    انجام تست عشق و ازدواج

    درمان های افسردگی علاوه بر اینکه در برطرف کردن مشکلات افسردگی، نقش دارند در درمان اختلالاتی دیگر مثل دردهای مزمن عصبی، اختلالات روانی، اضطراب و همچنین مشکلات پیوسته به استرس نقش دارند. طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده در ارتباط با افرادی که خود را افسرده معرفی می کنند، اکسید شدن سلول ها و همچنین التهابات نسبت به افرادی که به افسردگی مبتلا نیستند به مراتب بیشتر است.

    این گیاه، آکنده از آنتی اکسیدان های مختلف تشکیل شده است که در برابر رادیکال های آزاد و اکسید شدن آن ها از سلول ها نیز پشتیبانی میکند و تا حد چشمگیری التهابات به وجود آمده را برطرف میکند. با توجه به تحقیقات انجام شده بو کردن زعفران به صورت دائم در طول روز به مدت بیست دقیقه، باعث کاهش اضطراب و همچنین تعادل در هورمون های بانوان می شود. روش های مصرف زعفران برای درمان افسردگی در این جهت به افرادی که مبتلا به افسردگی هستند کمک های زیادی میتواند کند.

    نکته در مورد طریقه مصرف زعفران برای درمان افسردگی

    برای اینکه زعفران تاثیرگذاری خوبی داشته باشد باید به دو مورد توجه زیادی داشته باشیم.

    اول اینکه تاثیرگذاری زعفران در جهت درمان به زمان احتیاج دارد و همچنین باید به صورت دائمی مصرف شود.

    دوم اینکه گیاه درمانی که استفاده میکنید باید اصل باشد. اگر زعفران اصل نباشد ، در درمان شما نه تنها تاثیر ندارد و کمک نمیکند،بلکه برای سلامتی و بهبود شما ضرر دارد.

    این مطلب را هم ببینید  افزایش دوپامین

    طی تحقیقات و بررسی های انجام شده آن مقدار زعفرانی که در طول روز مجاز به استفاده هستید، استفاده سه گرم زعفران درطول ماه بسیار تاثیر گذار است و باعث انتقال خواص درمانی به شکل کامل به فرد میشود.

    برای هر فرد مقدار مصرف زعفران پنج گرم در ماه است که به هیچ عنوان بیشتر از این میزان توصیه نمیشود. به دلیل اینکه مصرف بیشتر ان مشکلات مختلفی را برای فرد به وجود می اورد. به این ترتیب مقدار قابل مجاز استفاده روزانه این گیاه 0.1g است.

     

     

    تست های شغلی

    طریقه مصرف زعفران برای درمان افسردگی

    بر اساس تحقیقات و بررسی های انجام شده متخصصان به این نتیجه رسیده اند که مصرف روزانه زعفران به میزان سه صدم گرم یا سی میلی گرم به اندازه قرص سیتالوپرام، فلوکستین و یا ایمی پرامین می تواند تاثیری هم اندازه در افسردگی را به همراه داشته باشد. شما در روز پانزده میلی گرم زعفران و در شب هم پانزده میلی گرم زعفران مجاز به مصرف هستید.

    مصرف سی میلی گرم گفته شده ، برابر با یک الی دو شاخه زعفران است که بین چهل و دو تا پنجاه و شش روز باید مصرف شود تا تاثیر مثبتی بتواند بر جای بگذارد.

    شیوه دم کردن زعفران

    به شیوه های مختلفی مقدار مصرف مجاز زعفران را که سه میلی گرم است شما میتوانید در طول روز مصرف کنید. در ساده ترین حالت ممکن این است که آن را دم کرده و سپس میل نمایید. برای انجام این کار  ابتدا باید کمی اب را بجوشانید و بعد سی میلی گرم زعفران را که از قبل پودر کرده اید را به آن اضافه نمایید.

    این ترکیب را باید به مدت ده دقیقه بر روی شعله غیر مستقیم حرارت قرار دهیم تا به طور کامل دم بکشد و بعد آن را میل نمایید. روش های مختلف دیگری جهت بهره مندی از این گیاه دارویی و مقدار مشخص شده آن وجود دارد. مثل تهیه چای زعفران و یا ترکیب آن در دمنوش های گیاهی دیگر که می تواند به نوبه خود تاثیر درمانی را بر روی فرد داشته باشد.

    انواع زعفران

    این گیاه از انواع مختلفی تشکیل شده است و گاهی اوقات بین نمونه های ان آنقدر اختلاف وجود دارد که باعث میشود تا میان نمونه های مختلف آن حدود قیمت بالایی نیز در نظر گرفته شود. بیشتر افراد زعفران را قسمت های قرمز این گیاه میدانند. این در حالی است که زعفران از بخش های مختلفی تشکیل شده است و آن تنها سرگل زعفران است.

    علاوه بر سرگل آن زعفران های مختلف دیگری نیز داریم که هر کدام از آنها به شیوه های خاص خود تاثیر خود را میگذارند . مثل دختر پیچ ، نگین صادراتی و زعفران ریشه است. این گیاه از گل زعفران استخراج می شود. در روز هایی که فصل بهار رو به پایان است کشاورزان قدام به کاشت پیاز این گیاه می نمایند تا در روزهای پایانی تابستان و یا روزهای نخست پاییز،  شاهد رویش گل های آن باشند.

    شیوه تشخیص

    برای تشخیص زعفران اصلی از تقلبی شما باید به یک فنجان اب، مقداری جوش شیرین اضافه کنید و بعد آن را به طور کامل هم بزنید. بعد کمی زعفران را به این ترکیب اضافه کنید. اگر زعفران شما اصل باشد، مخلوط ترکیبی شما تبدیل میشود به رنگ زرد. ولی اگر تقلبی باشد محلول شما به قرمز کمرنگ تغییر رنگ می دهد. نکته ای که باید به آن توجه کنید در مورد گیاه زعفران این است که زعفران طبعی خشک و گرمی دارد.

    این مطلب را هم ببینید  افسردگی پس از ترک سیگار

    خواص درمانی زعفران

    همانطور که در مطالب قبل توضیح دادیم، گیاه زعفران خاصیت های درمانی مختلفی دارد که یکی ازمهم ترین این خاصیت ها این است که در درمان افسردگی به کار میرود. اگر میخواهید ارامش اعصاب داشته باشید به شما پیشنهاد میکنیم در طول روز حتماً یک فنجان دم کرده زعفران را با توجه به روش مصرف زعفران برای درمان افسردگی که در بالا به آن اشاره کردیم را مصرف کنید.

    همچنین زعفران در برابر با اختلالات و همچنین مشکلات حافظه و یادگیری، اثر درمانی بسیاری دارد. گیاه زعفران در قسمت های برگ و ساقه طلایی خود از مقادیر زیادی کاروتنوئید تشکیل شده است که این ماده در بالا رفتن انرژی و رفع خستگی فرد تاثیر دارد.

    کروسین موجود در زعفران توانایی مهار کردن سلول های سرطانی دارد و همچنین باعث کاهش تومورها نیز می شود. به همین دلیل بیشتر پزشکان برای جلوگیری از سرطان  به بیماران پیشنهاد میکنند  در طول روز از این گیاه تاثیر گذار به صورت منظم استفاده کنند.

    گیاه زعفران خاصیت ضد اسپاسمی هم دارد که اگر به صورت همیشگی و دائم استفاده شود قبل از دوره قاعدگی، به کاهش درد در این دوران در بانوان کمک زیادی میکند. همچنین زعفران بر روی پوست ، هم به طور مستقیم و هم به طور غیر مستقیم می تواند شفافیت پوست بدن را دو چندان کند.

    همانطور که توضیح دادیم گیاه زعفران از مواد انتی اکسیدان تشکیل شده است که خواص ضد پیری داشته و در محافظت کردن از پوست شما نقش دارد. از دیگر خاصیت های زعفران  در پوست به جلوگیری و معالجه جوش ها، نرم کنندگی پوست، لکه های پوستی و آکنه ها، انعطاف پذیری پوست، درخشندگی پوست، سفید کنندگی پوست میتوان اشاره کرد.

    علاوه بر این، زعفران به دلیل دارا بودن ویتامین B برای معالجه ترک و خشکی لب ها نیز تاثیرگذار است.

    همچنین زعفران در کاهش اشتهای کاذب در افراد نقش دارد که این امرباعث متعادل سازی رغبت شما به استفاده از مواد غذایی می شود. آنتی اکسیدان موجود در این گیاه  باعث نابودی سیتوکین های برافروختگی می گردد که در تسریع کاهش وزن شما تاثیر گذار است.

    به دلیل خاصیت بسیار زیاد این گیاه، برای درمان آفتاب سوختگی نیز از زعفران استفاده می شود.طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده در درمان هایی که به روش سنتی انجام میشود این گیاه به عنوان یک افزایش دهنده جهت نفوذ داروها و همچنین مواد غذایی به سمت قلب مورد استفاده قرار می گیرد.

    تمامی نکات گفته شده  از خواص درمانی زعفران است که باید متذکر شویم که بالغ بر ده بیماری دیگر را می توان با آن درمان کرد.

    نتیجه گیری

    زعفران یک گیاه که دارای طبع گرم و خشک است  که به دلیل خاصیت های انتی اکسیدان فراوان و همچنین آنتوسیانین ها و کاروتنوئیدها، توانایی بسیاری در کمک به درمان بیماری ها دارد. البته بیماران باید به روش مصرف زعفران برای درمان افسردگی توجه داشته باشند.

     

    طریقه مصرف زعفران برای درمان افسردگی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا