افسردگی/ دوقطبی

نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده

با فرد خودکشی کرده چگونه باید رفتار کرد؟

  • نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده چگونه است؟

    با فرد خودکشی کرده چگونه باید رفتار کرد؟ ایا برای فردی که اقدام به خودکشی کرده دنیا تموم شده؟ خودکشی از آن دسته از اتفاقاتی است که باعث به وجود امدن ترس و وحشت زیادی برای اطرافیان فرد میشود. برای افرادی که سوابق خودکشی دارند لازم است اول شما ارامش خود را حفظ کنید.

    البته تجربه کردن ترس و وحشت حاصل از مرگ نزدیکان قابل مقایسه با هیچ چیزی نیست ما به عنوان نزدیکان شخصی که اقدام به خودکشی کرده دچار احساسات تلخی مثل خشم و غم ناگهانی و احساس گناه، می‌شویم.

    با توجه به این مسائل باید توجه داشته باشید که برای جلوگیری از خودکشی مجدد و بازگشت فرد به زندگی عادی شما نقش موثر و تاثیرگذاری دارید و توانایی این را دارید به فردی که اقدام به خودکشی کرده بیشترین کمک را کنید. در ادامه مقاله روش هایی را  در رابطه با نحوه برخورد با فردی که خودکشی کرده می‌پردازیم.

    نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده

    چگونگی برخورد و با کسی که قبلا اقدام به خودکشی کرده حساسیت‌های مربوط به خود را دارد. از چیز هایی خانواده و نزدیکان  به شدت نگران آن هستند ترس و وحشت از خودکشی مجدد است و برای جلوگیری از این مسئله اطلاعاتی در رابظه با نحوه برخورد با فرد مورد نظر ندارند. در ادامه مقاله در رابطه با نحوه برخورد مناسب با فردی که سوابق خودکشی دارد خواهیم پرداخت.

    1-سرزنش نکنید

    خودکشی فقط مختص کسانی که در زندگی دچار مشکلات هستند یا تجربه های خیلی غمگینی در زندگی داشتند نیست، بلکه افراد با توجه به شرایط خانوادگی و اجتماعی اقدام به خودکشی میکنند. خودکشی به عوامل و شرایط مختلف بستگی دارد. این امکان وجود دارد که افرادی که به افسردگی مبتلا هستند اقدام به خودکشی کنند.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    افراد مبتلا به افسردگی بدون هیچ دلیل خاصی همیشه احساس پوچی ، ناامیدی و افسردگی میکنند. همه این موارد این توانایی را دارند که باعث ایجاد انگیزه برای خود ویرانگری فرد شوند. در چنین شرایطی مشاوره افسردگی لازم و ضروری است.

    این مطلب را هم ببینید  داروی گاباپنتین

    بدگویی و سرزنش نزدیکان در بیشتر مواقع فقط وضعیت را بدتر میکند. این سرزنش ها امکان دارد باعث به وجود امدن احساساتی مثل  ضعف، ناتوانی و شکست بیشتر در فرد شود و در نتیجه این احساسات فرد مجدد برای خودکشی انگیزه پیدا میکند. پس به دلیل وجود این مسائل فرد را سرزنش نکنید و به جای آن به دنبال ریشه این رفتار بگردید.

    فردی که اقدام به خودکشی میکند برای کم کردن فشار درونی افکار خود حتما به داروهای ضد افسردگی و دوره‌های روان درمانی احتیاج دارد. برای حل مشکلات خود به یک مشاور روانشناس برای دریافت خدمات روان درمانی و به یک روانپزشک برای تجویز دارو مراجعه کنید.

    2- تهدید به خودکشی را همیشه جدی بگیرید

    بیشتر خودکشی ها که متاسفانه باعث مرگ میشوندبه این دلایل هستند که نزدیکان فرد را جدی نمی‌گیرند و توجهی به او نمی‌کنند. بعضی اوقات افراد به دلیل اینکه به دیگران نشان دهند جرات این کار را دارند اقدام به خودکشی میکنند. پس باید متوجه رفتار خود با کسی که حرف از خودکشی می‌زند باشید.

    حتما با یک روانشناس مشکل را در میان بگذارید. به نحوه برخورد خود با فرد خودکشی کرده توجه داشته باشید و با احتیاط بیشتری با فرد رفتار کنید.

    3- احتمال خودکشی مجدد هست

    قبل از اینکه فرد اقدام به خودکشی مجدد کند بسیار مهم است که شما علائم و نشانه های مربوط به آن را شناسایی کنید. در جلوگیری از خودکشی مجدد شناخت این نشانه‌ها بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

    فردی که میخواهد اقدام به خودکشی کند ناگهان تغییر خلقی مثبتی از خود نشان دهد. به این دلیل فکر میکند اگر اقدام به خودکشی کند از رنج و سختی های زندگی راحت میشود و به همین دلیل احساس شادی می‌کند!

    این مطلب را هم ببینید  پریشانی روحی اختلال دوقطبی نوع 1

    فرد امکان دارد به کارهای عقب مانده خود بپردازد، قرض‌هایش را بدهد، از دیگران طلب بخشش کند و … نمونه ای از این رفتار ها در واقع زنگ خطری هستند برای اینکه بدانید خودکشی نزدیک است.

    از دیگر نشانه هایی که نزدیک بودن خودکشی را به شما اخطار میدهد و شما ملزم هستید تا نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده  را بدانید به موارد زیر میتوان اشاره کرد.

    • گوشه گیری از اجتماع و ترجیح دادن تنهایی
    • ایجاد تغییراتی در فعالیت‌های روزانه
    • افزایش استفاده از مشروب و سیگار
    • خداحافظی کردن با دیگران به شیوه‌ای که انگار هرگز دیگر آن‌ها را نخواهد دید
    • و…

    4- سایر علل خودکشی را بشناسید

    یکی از نشانه های افسردگی فقط خودکشی نیست. بعضی از خانواده ها هنگامی که با خودکشی‌های مکرر فرزند خود رو به رو میشوند فقط به افسردگی فرزند خود فکر میکنند و به دنبال راه حل هایی هستند تا بتوانند فرزند خود را شاد و خوشحال و روحیه شان را بهتر کنند. ولی با توجه به اینکه هر کاری برای خوشحالی فرزندشان میکنند  اما باز هم رفتار های خطرناکی از او میبینند.

    انجام تست عشق و ازدواج

    همانطور که در مطالب قبل گفتیم خودکشی به عوامل مختلفی بستگی دارد و فقط در شرایط افسردگی بروز پیدا نمی‌کند. در بعضی از بیماران شخصیتی مثل افرادی که به اختلال شخصیت مرزی مبتلا هستند خودکشی به صورت پیاپی اتفاق می افتد.

    یکی از دلایل خودکشی در افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی این است که حساسیت زیادی نسبت به طرد شدن دارند علاوه بر این ثبات هیجانی نیز در آن‌ها بسیار ضعیف است.

    این مطلب را هم ببینید  افسردگی پس از ترک سیگار

    آنها به طور معمول از طرف محیط به توجه بیشتری احتیاج دارند که بیشتر مواقع این نیاز باعث رفتارهای خودتخریبی مثل خودزنی و خودکشی از طرف آن‌ها میشود. به همین دلیل برای ارزیابی رفتارهای خودکشی و آگاهی بیشتر از نحوه برخورد با کسی که خودکشی کرده است لازم است به یک روانشناس بالینی مراجعه کنید.

    کلام آخر

    باید به این مسئله توجه لازم را داشته باشید که افراد نسبت به قبل با وجود اختلالات روانی گسترده و همچنین فشارهای اجتماعی و مشکلات اقتصادی، به خودکشی تمایل بیشتری دارند. به راستی خودکشی نمونه ای تخلیه روانی و رهایی از درد و رنجی است که فرد در طول زندگی تجربه می‌کند.

    با توجه به این مسائل اگر بنا به هر دلیلی کسی از اطرافیان شما اقدام به خودکشی کرد لازم است تا مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از خودکشی مجدد و بازگشت فرد به زندگی عادی صورت بگیرد. چگونگی برخورد اطرافیان در کم رنگ شدن این مسئله بسیار چشمگیر است. همچنین لازم است خانواده و فرد استفاده های لازم را از خدمات مشاوره روانشناسی کنند.

    مشاور در جهت کم کردن فشار روانی به فرد کمک خواهد کرد تا آرامش خود را حفظ کند. همچنین به خانواده نیز کمک می‌کند تا نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده را به بهترین شکل بیاموزند.

     

    نحوه برخورد با فرد خودکشی کرده

     

    تست های شغلی
    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا