افسردگی/ دوقطبی

همه چیز درباره قرص ماپروتیلین

قرص ماپروتیلین یکی از داروهای ضد افسردگی که خاصیت ضد اضطرابی نیز دارد.

  • همه چیز درباره قرص ماپروتیلین

    یکی از داروهای ضد افسردگی که خواص ضد اضطرابی دارد ماپروتیلین با نام تجاری لودیومیل است. این قرص برای از بین بردن دردهای مزمن عصبی مورد استفاده قرار میگیرد.

    بر سیستم اعصاب مرکزی تاثیر میگذارد و مهارکننده باز جذب سروتونین و نوراپی نفرین است. ماپروتیلین دارویی خوراکی می‌باشد که از 2 تا 3 هفته بعد از مصرف تاثیر میگذارد.

    در ادامه مقاله به تحقیق و بررسی بر روی قرص ماپروتیلین و عوارض و تداخلات دارویی خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید که بهترین درمان‌ها علاوه بر دارو درمانی، روان درمانی نیز است.

    مشاوره افسردگی محیط امن ایجاد میکند تا بدون نگرانی در رابطه با عوارض منفی و تداخلات داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی، به سازگاری اجتماعی و بهزیستی روانی دست یابید.

    مکانیسم اثر ماپروتیلین

    از داروهای ضد افسردگی چهار حلقه‌ای لودیومیل یا همان ماپروتیلین میتوان نام برد که از طریق مهار بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین اثر خود را ایفا می‌کند.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    در نتیجه سطح این انتقال دهنده‌های عصبی در مغز بالا میرود. همچنین ماپروتیلین با گیرنده هیستامینی H1 تمایل بیشتری دارد و بنا به این دلایل به شدت خواب آور است. در درمان افسردگی و اضطراب همراه با افسردگی این دارو مورد استفاده قرار میگیرد.

    موارد منع مصرف ماپروتیلین

    برای کودکان و افرادی که زیر 18 سال سن دارند و سالمندان یا افرادی که بیشتر از 60 سال سن دارند و ناتوان هستند ماپروتیلین مورد استفاده قرار نمیگیرد.

    همچنین مصرف این دارو برای افرادی که بیماری صرع دارند و دچار حملات تشنجی می‌شوند مناسب نیست. ماپروتیلین زمانی که بیمار سوابق انفارکتوس میوکارد نیز داشته است، مصرف نمی‌شود.

    این مطلب را هم ببینید  اختلال افسردگی اساسی

    همچنین مصرف این دارو برای افرادی که دارای بیماری صرع بوده و دچار حملات تشنجی می‌شوند مناسب نیست. در مواردی که بیمار سابقه انفارکتوس میوکارد نیز داشته است، ماپروتیلین مصرف نمی‌شود.

    عوارض جانبی لودیومیل

    ماپروتیلین عوارض جانبی دارد که شامل خواب آلودگی، آشفتگی و تحریک پذیری در افراد، بروز رفتار نمایشی، خشکی دهان است. امکان دارد تاری دید و افزایش فشار داخل چشم، تهوع و اشکال در دفع ادرار و یبوست اتفاق بی افتد.

    مصرف ماپروتیلین در بیماران قلبی-عروقی سبب سنکوب، آریتمی، تعرق، و افزایش ضربان قلب می‌شود.

    از عوارض دیگر مصرف این دارو میتوان به اختلالات رفتاری در کودکان، توهم زایی در سالمندان و لرزش دست اشاره داشت. افزایش اشتها، تغییر وزن، در مواردی کاهش سدیم خون و اختلال در عملکرد کبد نیز مشاهده شده است.

    تداخلات دارویی ماپروتیلین

    مواردی که نباید همزمان با مصرف ماپروتیلین انجام داد به صورت زیر است.

    • مصرف داروهای ضد آریتمی با ماپروتیلین باعث بروز آریتمی می‌شود.
    • ریفامپین موجب کاهش اثر لودیومیل می‌شود.
    • در صورت استفاده با داروهای ضد افسردگی مهار کننده مونو آمین اکسیداز، تحریک سیستم اعصاب مرکزی و افزایش فشار خون رخ می‌دهد.
    • بهتر است این دارو همراه با آنتی هیستامین‌ها و داروهای ضد جنون فنوتیازین مصرف نشود.
    • همچنین داروهای ضد بارداری خوراکی اثر ضدافسردگی این دارو را کاهش می‌دهند و سالمیتیدین باعث افزایش اثر ضد افسردگی لودیومیل می‌شوند.
    • ماپروتیلین اثر شل کننده عضلانی با کلوفن را افزایش می‌‌دهد.
    • در صورتی که از داروهای ضد اضطراب استفاده می‌کنید حتما موضوع را با پزشک در میان بگذارید. گاهی برخی داروهای ضد اضطراب با داروهای ضد افسردگی تداخل ایجاد می‌کنند.
    این مطلب را هم ببینید  آیا ماری جوانا می تواند به افسردگی کمک کند؟

    هشدارهای استفاده از داروی لودیومیل

    افرادی که به الکلیسم حاد، اختلالات دو قطبی، آسم، اختلالات دفع ادرار، بیماران قلبی عروقی، سابقه انفارکتوس میوکارد، پرکاری تیروئید، اختلالات خون و کبد مبتلا هستند؛ همچنین افرادی که به اسکیزوفرنی ابتلا دارند و افرادی که سوابق افزایش فشار چشم دارند، حتما باید با مشورت پزشک و با احتیاط فراوان باشد.

    توصیه هایی در مورد مصرف ماپروتیلین

    دوره مصرف و درمان با ماپروتیلین باید کامل شود تا در کاهش افسردگی تاثیرگذاری بهتری داشته باشد. کم کم دارو زیر نظر پزشک معالج قطع می‌شود و به دو شکل قرص 25 میلی و 75 میلی طبق نظر پزشک تجویز میشود. امکان دارد 2 تا 3 هفته برای اینکه اثر درمانی حاصل بشود آن زمان لازم باشد.

    انجام تست عشق و ازدواج

    اگر یک نوبت استفاده از دارو فراموش بشود ، آن را به هیچ عنوان دو برابر مصرف نکنید. از مصرف فرآورده‌ها حاوی الکل و داروهای مضعف سیستم اعصاب مرکزی با این دارو خودداری کنید.

    به دلیل اینکه امکان دارد مصرف ماپروتیلین سبب بروز سرگیجه شود، زمان رانندگی و کار کردن با ماشین آلاتی که نیاز به هوشیاری کامل دارند، بسیار احتیاط کنید.

    اگر انجام درمان‌های اورژانسی و اضطراری یا هر گونه عمل جراحی و خصوصا جراحی دندان، حتما پزشک معالج خود را از مصرف دارو مطلع سازید.

    همچنین به همراه دارو درمانی برای بهبودی سریع‌تر افسردگی خود سعی کنید از یک روانشناس کمک بگیرید. نکته قابل توجه این است که تاثیرگذار ترین درمان همواره دارو درمانی در کنار روان درمانی است. در این زمینه مشاوره افسردگی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

    سوالات متداول

    پس از قطع ناگهانی دارو با عوارض شدیدی روبه‌رو شدم و مشکلات زیادی را تجربه کردم علت چیست؟

    این مطلب را هم ببینید  داروی گاباپنتین

    به این نکته توجه کنید که نباید یکدفعه تصمیم به قطع کردن دارو های ضد افسردگی بگیرید. قطع مصرف این داروها کم کم و زیر نظر پزشک باید صورت گیرد. داروهای ضد افسردگی وابستگی روانی و جسمی ایجاد می‌کنند و اگر به صورت ناگهانی و یکدفعه قطع شود باعث تداوم افسردگی می‌شود.

     

     همه چیز درباره قرص ماپروتیلین

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    تست های شغلی

    نوشته های مشابه

    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا