سایر اختلالات فردی

ویژگی آدم های احساساتی

آدم‌های احساساتی نسبت به دیکران بیشتر دچار افسردگی و اضطراب میشوند.

  • ویژگی آدم های احساساتی

    به طور معمول آدم های احساساتی دارای ویژگی هایی هستند که با دیگران تفاوت دارند. این افراد دنیا را نسبت به دیگران متفاوت‌تر میبینند و در هر رابطه ای احساسات بیشتری را تجربه می‌کنند.  این احساسات به دلیل تفاوت‌های بیولوژیکی است که منجر به حساس تر بودن این افراد نسبت به بقیه میشوند.

    با این حال با وجود اینکه آدم های احساساتی خلاق تر و دلسوز تر از بقیه هستند ولی بیشتر از دیگران در معرض فشار و استرس قرار می‌گیرند و آماده در هم شکستن هستند. نکته جالب که باید بدانید این است که فقط تعداد کمی از مردم احساساتی هستند و احتمالا به همین دلیل است که افراد احساساتی به نظر عجیب می آیند.

    در صورتی که در خانواده شما یک فرد احساساتی حضور دارد یا دیگران شما را با ویژگی احساساتی بودن تعریف میکنند ، شما باید بدانید که دقیقا احساساتی بودن چه نشانه هایی دارد که در ادامه مقاله در رابطه با این ویژگی ها خواهیم پرداخت.

    احساس چیست؟

    آن چیزی که در فرهنگ عموم مردم آن را به عنوان احساس تلقی میکنند، در واقع همان چیزی است که روانشناسان به آن هیجانات می‌گویند. هیجان ها حالت هایی مثل خشم، ترس، شادی، یا غم هستند که در رو به رو شدن با محیط بیرون یا در پاسخ به تفکرات و تخیلات خود، احساس میکنید.

    به صورت کلی احساسات به دو گروه ساده و مرکب تقسیم میشوند. احساسات یا هیجانات ساده، به صورت ذاتی در درون هر انسانی وجود دارد. این گروه از احساسات مثل شادی، غم، خشم، ترس در وجود انسان‌ها جنبه تکاملی دارند. شما هر زمانی که احساس خطر میکنید میترسید و فرار میکنید.  همچنین زمان شادی می‌خندید و با دیگران تعامل خواهید داشت اما هیجانات مرکب به هیجاناتی مثل احساس غرور یا شرمساری گفته می‌شود.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    این هیجانات به‌صورت ذاتی در هیچکس وجود ندارد و طبق تفکرات شما به وجود می آید.

    برای مطالعه بیشتر در رابطه با احساس تنهایی در رابطه عاطفی کلیک کنید.

    این مطلب را هم ببینید  مازوخیسم چیست؟

    افراد احساساتی

    سرآغاز احساسات و منطق افراد از یکدیگر جدا است. پیش بینی میشود که یک فرد بالغ بتواند، بین هیجانات و منطق خود یک برابری مناسب برقرار کند؛ ولی بعضی افراد بیشتر از منطق خود استفاده می‌کنند و  کمتر به احساسات  ارزش میدهند. گروه دیگری نیز، به قدری که به احساساتشان اهمیت  میدهند با منطق خود، کاری ندارند. در رابطه با احساساتی بودن افراد دو دیدگاه وجود دارد.

    یک دیدگاه ادعا دارد که مغز افراد احساساتی اطلاعات را به روش متفاوت از دیگران پردازش کرده و درک عمیق‌تری از احساسات ایجاد می‌کند. به همین دلیل این افراد احساساتشان را با شدت بیش‌تری بروز میدهند. دیدگاه دوم اعتقاد دارد که قشر مخ در افراد احساساتی، به میزان کافی کنترلی بر روی رفتار ندارد و به همین دلیل کنترل رفتار فرد به دست هیجانات می‌افتد.

    ویژگی آدم های احساساتی

    غالب بودن احساسات در فرد، منجر به به وجود آمدن ویژگی های خاصی در رفتار آن‌ها میشود. برخی از این ویژگی ها عبارتند از:

    1. تصمیم گیری‌های ناگهانی

    یکی از ویژگی هایی که در افراد احساساتی نسبت به آدم های منطقی بیشتر دیده میشود، تصمیم گیری‌ های غیر منظره است. به طور معمول این افراد به طور ناگهانی و طبق احساسات خود، تصمیم می‌گیرند که کاری را انجام بدهند یا خیر. در حالیکه افراد منطقی‌تر به طور معمول زمان بیشتری را صرف فکر کردن در رابطه با یک کار می‌کنند.

    2. اهمیت دادن به دیگران از ویژگی آدم های احساساتی

    بیشتر افراد احساساتی دارای روحیه هم نوع دوستی هستند. برای آنها ناراحت کردن دیگران خیلی دشوار است و برای خوشحال کردن آنها همیشه تلاش میکنند. به همین دلیل در تصمیم‌گیری‌های این گونه افراد بیشتر دیده می‌شود که آن‌ها به‌جای اهمیت دادن احساسات خود، به اطرافیانشان توجه داشته باشند.

    3. درک کردن دیگران از ویژگی آدم های احساساتی

    افراد احساساتی تجربه زیادی در زمینه مسائل عاطفی دارند، به همین دلیل به‌راحتی دیگران را درک می‌کنند و توانایی همراهی با آنها را دارند.

    این مطلب را هم ببینید  انواع اختلالات خواب، علل، علائم و روش‌های درمانی آنها

    4. نوسانات خلقی

    به طور معمول افراد احساساتی بیشتر دچار تغییرات مود یا خلق می‌شوند. دیدن یک فیلم ناراحت کننده زمانی که در یک جمع دوستانه هستند، میتواند در روحیه آنها بسیار تاثیر بگذارد. همچنین به طور معمول با تحریک احساسات این افراد می‌توان نظر موافقشان را در مسائل گوناگون به دست آورد. به همین دلیل امکان اینکه از احساسات آنها سوء استفاده شود وجود دارد و باید سعی بر کاهش این اتفاق و سعی در یادگیری نحوه کنترل احساسات کنند.

    5. احساس مسئولیت

    افراد احساساتی نسبت به شرایط دیگران، محیط زیست و انواع مسائل مختلف احساس مسئولیت بیشتری دارند. این ویژگی به طور معمول به این دلیل به وجود می آید که آنها درک خوبی از احساسات دیگران دارند و نمی‌توانند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند.

    انجام تست عشق و ازدواج

    6. تعامل با دیگران از ویژگی آدم های احساساتی

    ارتباط برقرار کردن برای افراد احساساتی نسبت به دیگران راحت‌تر است آن‌ها به‌خوبی می‌توانند با دیگران وارد صحبت شده و احساسات آن‌ها را درک کنند. همچنین احتمال خیلی کمی وجود دارد که هدف آنها  بررسی مزایا و مضرات برقراری رابطه باشد.

    7. ساده به نظر رسیدن

    به طور معمول این افراد به دلیل اینکه احساسات خود را به‌راحتی نشان میدهند از بازی‌های روانی و پیچیدگی‌ها کمتر استفاده می‌کنند و به همین دلیل به نظر دیگران امکان دارد آدم های ساده ای باشند.

    8. انجام رفتارهای کودکانه از ویژگی آدم های احساساتی

    در واقع میتوان گفت که به طور معمول افراد احساساتی کودک درون فعال‌تری دارند. برای آن‌ها رها کردن احساسات، کار بسیار راحتی است به همین  دلیل به احتمال زیاد شما شاهد رفتارهای شادی‌بخش یا کودکانه را از این افراد خواهید بود.

    9. شدت بیشتر احساسات

    اتفاقات گوناگون، به طور معمول بر روی افراد احساساتی نسبت به دیگران بیشتر تاثیر میگذارد، در یک شرایط یکسان، افراد احساساتی  به طور معمول هیجاناتشان را شدید تر و بیشتر نشان میدهند. میزان خوشحالی، عصبانیت، غم در این افراد بیشتر است.

    10. علاقه به هنر از ویژگی آدم های احساساتی

    یکی از ویژگی های افراد احساساتی، علاقه به هنر است.آنها به طور معمول توجه زیادی به هنر دارند و در یک رشته هنری فعالیت می‌کنند. به دلیل همین علاقه به هنر، توانایی درک زیبایی‌ها در این افراد نسبت به دیگران بیشتر است. آنها در محیط زیبایی و جزئیات هایی را تشخیص می‌دهند که دیگران به‌راحتی از کنار آن رد می‌شوند.

    این مطلب را هم ببینید  ترس صحبت کردن در جمع

    11. ضعف در نه گفتن یا خودخواه بودن

    افراد احساساتی به دلیل اینکه اهمیت زیادی برای دیگران قائل هستند، نمی‌توانند خودشان را مقدم بر دیگران در نظر بگیرند و یا به‌راحتی با گفتن (نه)، دیگران را ناامید کنند.

    12. پویایی

    افراد احساساتی سوال های زیادی در ذهن خود دارند. آن‌ها می‌خواهند متوجه راز و رمز های جهان هستی و هر سوال دیگری که دارند شوند و بتوانند مفهوم عمیق هر چیزی را کشف کنند به همین دلیل همیشه در حال جست‌وجو و پویایی هستند. این افراد تعجب میکنند که چگونه بقیه انسان‌ها به دنبال جواب سوال‌های خود نمی‌روند.

    13. قرار داشتن در معرض ابتلا به افسردگی و اضطراب

    آدم‌های احساساتی نسبت به دیکران بیشتر دچار افسردگی و اضطراب میشوند. آن‌ها به دلیل اینکه توقع زیادی از خود دارند و احساسات عمیقی که تجربه می‌کنند و همچنین اهمیت زیادی که به دیگران می‌دهند، بیشتر تحت فشار قرار میگیرند و به همین دلیل شکننده‌تر هستند. در این جهت لازم است تا با بهره بردن از مشاوره فردی به کاهش مشکلات خود کمک کنند.

    سؤالات متداول

    چرا افراد احساساتی راحت‌تر می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند؟

    افراد احساساتی در شناخت احساسات دیگران توانایی بالایی دارند. آن‌ها به‌راحتی می‌توانند دیگران را درک کنند و همچنین آماده کمک کردن به اطرافیان هستند، به همین دلیل میتوانند به راحتی روابط جدیدی ایجاد کنند.

    چرا افراد احساساتی نوسانات خلقی بیشتری دارند؟

    محیط اطراف به راحتی بر روی افراد احساساتی تاثیر میگذارد. درنتیجه با شادی یا ناراحتی موجود در فضا احساسات آن‌ها نیز تغییر می‌کند.

    تست های شغلی

     

    ویژگی آدم های احساساتی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۶ رای

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    1 دیدگاه
    قدیمی‌ترین
    تازه‌ترین بیشترین رأی
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    زینب
    زینب
    4 ماه قبل

    سلام ممنون از مطلب عالیتون من ای ویژگی هارو دارم ولی تخیلی هم هستم تخیل جز احساسات هست یانه؟

    دکمه بازگشت به بالا
    1
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x