کرونا

کرونا و ارتباط آن با بیماری پارکینسون

  • کرونا و ارتباط آن با بیماری پارکینسون

    از تحقیقات تازه به دست آمده پی برده‌ایم که پارکینسون نیز مانند پیری مغز یکی از عوارض بیماری کرونا به شمار می‌رود. طبق 3 گزارش به دست آمده از 3 بیمار جوان که به کرونا مبتلا بودند مشاهده شد که در ظرف 2 تا 5 هفته پس از ابتلا به بیماری پارکینسون دچار شدند. سه گزارش منتشر شده و توضیح احتمالی دلیل ابتلا به پارکینسون در اثر کووید-۱۹ در مقاله ای که ۲۱ اکتبر به صورت آنلاین در مجله علوم عصبی به چاپ رسید به بحث گذاشته شد.

    پاتریک براندین رئیس مرکز علوم نورودژنراتیو در موسسه تحقیقاتی ون اندل گراند راپید اظهار داشت:  اگر ارتباط بین کووید-۱۹ و بیماری پارکینسون واقعی باشد، در آینده با اپیدمی بیماری پارکینسون مواجه خواهیم شد. همکاران وی که در تحقیقات باهم همکاری داشته اند می‌توان به به آویندرا ناث، کارشناس ارشد موسسه ملی سکته و اختلالات عصبی و دیوید بکهام، کارشناس ارشد و دانشیار بیماری های مسری در دانشگاه Anschutz کلرادو در آرورا، اشاره کرد.

    طبق گزارشات این گروه تحقیقاتی که به روی 3 بیمار 35، 45، 58 ساله انجام شده بود مشخص شد که دو بیمار با مصرف داروی پارکینسون علائم آنها بهبود یافت و یک بیمار دیگر نیز بدون مصرف هیچگونه داردی پارکینسون به بهبودی کامل رسید.

     

    مطالعات انجام شده به روی بیماران

    تصاویر مغزی که از هر سه بیمار به دست آمده، حاکی از علائم کلاسیک بیماری پارکینسون بود. هیچ‌کدام از بیماران سابقه خانوادگی بیماری پارکینسون یا پارکینسون مقدماتی را نداشتند. لازم به توضیح است که در پارکینسون مقدماتی بیمار هیچ گونه علامت پارکینسون را ندارد اما در معرض خطر ابتلا به این بیماری است. یک بیمار تحت آزمایش ژنتیک قرار گرفت و نتایج نشان داد هیچ گونه متغیر خطرناک پارکینسون در ژن او وجود ندارد.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    براندین می گوید: “موارد ابتلا به پارکینسون حاد در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بسیار قابل توجه است. این وضعیت در افراد نسبتا جوان، یعنی بسیار جوان‌تر از میانگین سنی بروز پارکینسون، رخ داد و هیچ یک سابقه خانوادگی بیماری پارکینسون یا نشانه های اولیه پارکینسون مقدماتی را نداشتند. بنابراین شواهد بسیار تعجب برانگیز است.” او افزود: “معمولا بیماری پارکینسون به تدریج پیشرفت می کند اما در این مورد، بیماری به سرعت رخ داد.” به باور براندین، کووید-۱۹ دیر یا زود احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را بالا می برد.

    این مطلب را هم ببینید  تاثیر کرونا بر سگ ها

    “شاید بیمار جوان از کووید-۱۹ جان سالم به در ببرد اما پیش بینی می‌شود که دچار علائم عصبی، مانند مه مغزی و افسردگی شود. می دانیم که این اتفاق در بلندمدت رخ می دهد. این وضعیت با آسیب مغزی در ارتباط است و شاید فرد بعدها دچار بیماری پارکینسون شود.”

    براندین توضیح می دهد طبق شواهدی که به دست آمده، کووید-۱۹ می تواند تاثیرات بلندمدت، از جمله مشکلات عصبی، داشته باشد که یکی از این مشکلات عصبی بیماری پارکینسون است. بنابراین ارتباط بین کووید-۱۹ و بیماری پارکینسون قابل انکار نیست.

    از نظر او کرونا فقط یک بیماری حاد نیست که آیا بیمار زنده بماند یا خیر. تاثیرات بلند مدتی که این بیماری به روی افراد می‌گذارد بسیار بالاست. اگر ثابت شود که چنین بیماری های جدی مانند پارکینسون از عوارض کووید-۱۹ است، اهمیت جلوگیری از ابتلا به ویروس در بین جمعیت دو چندان می‌شود.

     

    مطالعات انجام شده به روی بیماران

     

    براندین اظهار داشت: “این مسئله ایده تلاش برای رسیدن به ایمنی گروهی را زیر سوال می برد. این که درصد زیادی از جمعیت را در معرض ویروسی قرار دهیم که از آن شناخت کافی نداریم، ایده خوبی نیست.” نویسندگان این مقاله می گویند تلاش برای رسیدن به ایمنی گروهی در بلندمدت عواقب فاجعه باری به دنبال دارد.

    به گفته نویسندگان این موارد ابتلا به بیماری پارکینسون در اثر کووید-۱۹ را اثبات نمی کند. یعنی احتمالا، بیماران مذکور در هر صورت دچار بیماری پارکینسون می شدند، و ویروس فقط در یک مقطع زمانی حیاتی باعث تسریع فرایند زوال عصبی شده است.

    مولفان می گویند تعداد بیمارانی که دچار بیماری پارکینسون شدند و بعد در اثر کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند رو به افزایش است. شواهد یک تحقیق روی ۴۳ بیمار حاکی از ارتباط بین کووید-۱۹ و بیماری پارکینسون است.

    انجام تست عشق و ازدواج

    براندین برای تحقیق در زمینه بیماری های عفونی و بیماری پارکینسون تحت حمایت مالی موسسه ون اندل و موسسه فارمر فمیلی قرار دارد. او از طرف موسسه درمان شناسی Axial، سازمان علوم حیاتی Calico، CuraSen، داینامیک بین المللی Fujifilm-Cellular، Idorsia، شرکای مطبوعاتی IOS، LifeSci Capital LLC، Lundbeck A/S و تکنولوژی سلول زنده LTD و Roche به عنوان مشاور یا برای انجام پژوهش تحت پوشش تبلیغاتی است. براندین همچنین در Acousort AB و موسسه درمان شناسی Axial سهام مالکیت دارد و عضو کمیته NILO-PD است.

    این مطلب را هم ببینید  عادت هایی که خطر COVID را 4 برابر می کند

    منبع: پاتریک براندین: در گفتگو با اخبار پزشکی مد اسکیپ (Medscape)

     

    پرسشنامه اضطراب کرونا در اعتباریابی مقدماتی از اعتبار و روایی مطلوبی برخوردار است و می توان از آن به عنوان یک ابزار علمی و معتبر برای سنجش اضطراب کرونا ویروس استفاده نمود.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x