روانشناسی و روان درمانی

از مثلث عشق چه می دانید؟!

مثلث عشق استرنبرگ را شرح می‌دهیم.

  • مثلث عشق

    همه ی ما در طول زندگی بارها کلمه عشق را می شنویم و آن را تجربه می کنیم. این واژه برای بیان احساسات به طرف مقابل به کار می رود. عشق هم مانند تمام حالات روحی و روان شناسی انسان می باشد، اما تعریف آن سخت و دشوار است.

    عشق یک مفهوم انتزاعی و ذهنی است که تعریف مشخصی برایش وجود ندارد، همه تعاریفی که از عشق شنیده ایید مبهم است و عشق تعریف واضحی ندارد. به عبارتی دیگر هر فردی عشق را به گونه ای که خودش حس می کند، تعریف می کند.

    یک دانشمند روانشناسی به نام رابرت جی استرنبرگ ( Robert Sternberg ) اقدام به در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف برای تعیین عشق کرد، او باور داشت که قرارگیری فاکتورهای مشخص تعریف عشق سبب پایداری و همچنین دوام رابطه های عاشقانه خواهد شد.

    سه فاکتور عشق

    با توجه به معنی استرنبرگ واژه عشق سه عنصر دارد که مانند مثلث متساوی الاضلاع باید تمام آن یکسان بوده تا مثلث عشق تشکیل شود.

    • عنصر اول: احساس صمیمیت

    صمیمت، طبق نظریه مثلث عشق استرنبرگ به معنای احساس نزدیکی یک زوج نسبت به یکدیگر است. احساس صمیمیت و نزدیکی پایه و اساس عشق است، آما صمیمت یعنی چه؟! صمیمت به معنای نزدیکی، محبت، علاقه و همچنین مراقبت از کسی که به آن عشق می ورزیم، است.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    عناصر مختلف صمیمیت:

    1. وقت گذراندن و تجربه کردن حس خوشحالی با او
    2. توجه کردن به او
    3. درک کردن یک دیگر
    4. موافقت با رفاه شخصی طرف مقابل
    5. قدرت داشتن به اندازه ای که طرف مقابل بتواند به ما تکیه کند
    6. درد و دل کردن و درمیان گذاشتن مسائل شخصی با یکدیگر
    7. دریافت حمایت عاطفی از طرف مقابل
    8. محبت کردن به فرد
    9. احترام گذاشتن و ارزش قائل شدن برای طرف مقابل
    10. برقراری و ایجاد رابطه صمیمانه با طرف مقابل
    این مطلب را هم ببینید  مشاوره رایگان روانشناختی

     

    مثلث عشق

     

    • عنصر دوم: شهوت

    دومین مولفه پس از صمیمیت زوجین ، شهوت یا شور و شوق جسمانی طرفین به یکدیگر می باشد، با توجه به اهمیت این مولفه استرنبرگ شهوت را دومین عنصر مثلث عشق بیان کرد. در نتیجه می توان گفت نه تنها حس صمیمیت و نزدیکی لازم است بلکه زوجین باید شوق جسمانی نسبت به یکدیگر داشته باشند.

    با توجه به اهمیت رابطه جنسی در زندگی زناشویی، حس شهوت در کنار عشق سبب ایجاد انگیزه در زوجین می شود. در نتیجه ایجاد انگیزه در زوجین، آن ها نسبت به یکدیگر نه تنها احساس نیاز کرده بلکه از نظر جنسی به یکدیگر تمایل نیز پیدا خواهند کرد.

    • عنصر سوم: تعهد طرفین

    معنای لغوی تعهد، پایبند بودن است، طبق نظریه مثلث عشق عنصر سوم، تعهد می باشد که به معنای حس تعهد و وفاداری نسبت به تصمیم گرفته شده و همچنین رابطه مشترک طرفین می باشد. این مولفه می تواند به نوبه خود نشانه ای از پایبندی به شریک زندگی خود نیز باشد.

    در واقع این عنصر می گوید که تصمیم گیری، حس صمیمت، احساس تعهد و نزدیکی ما تنها نسبت به طرف مقابله رابطه مان بوده و نفر سومی در این بین وجود نداشته باشد. در نتیجه می توان گفت مولفه تعهد، جنبه شناختی رابطه را بیان خواهد کرد.

    طبق نظریه مثلث عشق هر سه عنصر در رابطه، نیاز بوده و کمبود یکی از مولفه ها نوع عشق و حس طرفین را تغییر خواهد داد. حتی در مواردی نیز گفته می شود که میزان سه عنصر موجود در مثلث عشق واجب و ضروری بوده و کم و زیاد شدن آن حس عشق را تغییر خواهد داد.

    این مطلب را هم ببینید  تست سلامت روان MMPI

     

    مثلث عشق

    انجام تست عشق و ازدواج

     

    نظریه عشقی و احساسی مثلث عشق

    سه عنصر صمیمت، عشق و تعهد به رابطه مولفه های مثلث عشق را تشکیل می دهند. عنصر صمیمیت عنصری هیجانی است که سبب ارتباط نزدیک و گرمی در رابطه می شود، شهوت، میل به صمیمت جنسی است و در آخر عنصر تعهد است که باعث حفظ عشق و رابطه طرفین می شود.

    اغلب مواقع روابط جنسی با حس و نیاز شهوانی آغاز شده و در اوایل رابطه این حس قدرت بیشتری نسبت به دیگر مولفه ها دارد. اگر طرفین به یکدیگر علاقه پیدا کنند؛ رفته رفته حس شهوت بین آن ها کاهش پیدا کرده و صمیمت و تعهد جایگزین آن ها می شود و به یک رابطه دلی تبدیل خواهد شد.

    برخی از افراد بر این باور هستند که حس شهوت در ابتدای رابطه پیش بینی کننده ماندگاری و یا اتمام رابطه می باشد. اما لازم است بدانید که در این میان حس صمیمیت در بین زن و مرد اگر به انتها برسد، روابط عاشقانه نیز بی شک قطع خواهد شد.

    برخی از زوج ها اداء می کنند که رابطه خود را بیشتر از گذشته دوست دارند. در واقع در مسیر تبدیل شدن عشق شهوانی به عشق همدلی، تعهد به یکدیگر تعیین کننده ماندگاری یک رابطه می باشد.

    شاید برایتان سوال پیش آید که چگونه می توان به طرف مقابل حس تعهد را نشان داد؟! ابراز کردن تعهد می تواند از طریق ابراز احساسات، صمیمت و نزدیکی، دلسوزی، اهمیت دادن، توجه کردن، پذیرش یکدیگر و در نتیجه احترام به طرف مقابل باشد.

    این مطلب را هم ببینید  بهترین روانشناس نوجوان

    چطور می توان یک رابطه را عاشقانه حفظ کرد؟

    در دنیای امروز دغدغه بسیاری از زوجین عدم ماندگاری یک رابطه عاشقانه می باشد. تمامی زن و مردها که با یکدیگر در ارتباط هستند،  علاقه به نگهداری و حفظ رابطه عاشقانه خود دارند، در نتیجه برای آن تلاش خواهند کرد.

    به همین دلیل برای اینکه یک رابطه بتواند در گذر زمان حس تازگی و طراوت، عشق و صمیمیت اولیه را حفظ کند، نه تنها به تلاش طرفین نیاز دارد بلکه باید موارد زیر را نیز رعایت کنید:

    • در طول روز حتی اگر مشغول هستید زمانی را برای صحبت کردن با همسرتان اختصاص دهید!
    • نه تنها باید به علایق و سلایق یکدیگر توجه کنید بلکه از جملات دوستت دارم در هنگام صحبت با یکدیگر استفاده کنید!
    • زمانی را برای وقت گذراندن با یکدیگر اختصاص دهید ، نباید کار و مشکلات تمام زندگی شما را در بر بگیرد! 
    • نه تنها باید یکدیگر را درک کنید بلکه باید به تفاوت های یگدیکر اهمیت داده و احترام بگذارید!

    در پایان بحث باید اضافه کنم که بی شک رابطه عاشقانه و حس عشق و عاشقی در وجود تمام افراد ممکن است به وجود بیاید، در نتیجه موارد گفته شده را در رابطه خود در نظر بگیرید و سعی بر ایجاد تعادل در مولفه های عشق داشته باشید تا همیشه عشقتان جاویدان باقی بماند.

     

    تست های شغلی

    مثلث عشق

    برای خواندن مطالب بیشتر در رابینیا فقط کافیست کلیک کنید!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    صبا دهقانپور

    خوشحالی محصول یه زندگی هدفداره، هدف رو از زندگی‌ بگیری، خوشبختی هم ازش گرفته میشه.

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x