رشد و توسعه فردیمهارت‌های ارتباطی

انتقال احساسات در میان فرهنگ ها

فرهنگ پیامدهای گسترده ای برای ادراک اجتماعی دارد.

  • انتقال احساسات در میان فرهنگ ها

    چهره انسان هنگام پیمایش در چشم انداز امور روزمره یک نقشه قابل اطمینان است. بیشتر، ما می توانیم شادی و ناامیدی کسی را احساس کنیم.

    اشاره‌ای به اخم ، لبخند و حالت های صورتمان، الگوهای هماهنگی را می‌کشند تا درونی‌ترین حالات ما را منعکس کنند.

    نکته مهمی که باید به آن دقت داشته باشیم این است که  صرفاً در اختیار زبان‌هایمان قرار نگیریم و زبان های دیگر هم یاد بگیریم تا بتوانیم با دیگران هم ارتباط برقرار کنیم

    اما آیا با وجود تعداد انسان‌ها در جهان نقشه، آیا همه ما احساسات خود را به یک شکل بروز میدهیم؟ آیا غریبه ها همانند افرادی که زندگی خود را با آنها می گذرانید میتوانند با دیدن صورت و چهره شما متوجه احساسات شما شوند؟

    اهمیت تکاملی حالات چهره همراه با تنوع فرهنگ های انسانی، مطالعه بین فرهنگی احساسات را به نمونه ای جذاب از تعامل طبیعت-پرورش تبدیل کرده است.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    راشل جک، استاد دانشگاه گلاسکو، از یک رویکرد چند رشته‌ای جدید استفاده کرده است که روش‌هایی را از روان‌شناسی فرهنگی و ریاضی، شناخت اجتماعی، گرافیک رایانه‌ای و علم بینایی ترکیب می‌کند تا اسرار پیام‌رسانی چهره احساسات در فرهنگ‌ها را کشف کند.

    در اینجا 11 بینش از دکتر جک، در مورد چگونگی ارتباط مردم با احساسات خود آورده شده است.

    فرهنگ بر ادراک اجتماعی تأثیر می گذارد.

    تفاوت زیادی در ماهیچه های صورت انسان وجود ندارد. اما نحوه تفسیر حرکات صورت و پیام هایی که از حالات چهره می گیریم می تواند تحت تأثیر انتظارات فرهنگی ما باشد.

    فرهنگ اساساً دانش مفهومی درباره جهان است و نمی‌توانیم آن را از ادراک اجتماعی جدا کنیم. بنابراین، اشتراکات و تفاوت‌هایی در نحوه انتقال احساسات ما وجود دارد.

    برخی از حالات چهره از احساسات بهتر از دیگران تشخیص داده میشوند.

    یکی از یافته‌های شگفت‌انگیزتر، تنوع استفاده از حالات چهره برای انتقال احساسات در فرهنگ‌ها بوده است. با این تنوع، برخی از حالات چهره در فرهنگ ها به خوبی درک می شوند، در حالی که برخی دیگر این گونه نیستند.

    تفاوت های زیادی در میزان موفقیت ارتباطات بین فرهنگی وجود دارد. گاهی اوقات، یک یا دو تفاوت درحالت های صورت می تواند تأثیرات چشمگیری بر ارتباطات داشته باشد.

    یکی از نمونه ها حالت نامفهوم در صورت است. بر اساس تحقیقات انجام شده، چهره های نامفهمومی را در مردم  کشور های شرقی و غربی مشاهده کردیم یعنی فهمیدن احساسات آنها دشوار بود.

    با وجود این تفاوت‌های بسیار اندک، وقتی مردم کشور های غربی‌ها به مدل‌ چهره های کشور های شرقی که نامفهومی و سردرگمی را نشان می‌داد، نگاه می‌کردند، اغلب آن را به‌عنوان «نامفهوم و سردرگم» تشخیص نمی‌دادند. در موقعیت‌های بین‌فرهنگی که اغلب سردرگمی شایع است، حالت چهره در واقع به برقراری ارتباط کمک نمی‌کند.

    این مطلب را هم ببینید  5راه برقراری ارتباط موفق با دیگران

    حالت های چهره لهجه ها و گویش های خاص خود را دارند.

    برابری زبان ها را در نظر بگیرید. انگلیسی با لهجه‌های مختلف صحبت می‌شود، اما همه ما می‌توانیم آن را متوجه شویم .

    در حالی که یک لهجه، اغلب، می تواند نامفهوم باشد. به طور مشابه، حالات چهره افراد شاد – با وجود داشتن لهجه های فرهنگی – به ندرت اشتباه گرفته می شود.اما هنگامی که تفاوت در حالات چهره بر ارتباطات بین فرهنگی تأثیر می گذارد، می توان آنها را گویش در نظر گرفت.

    انجام تست عشق و ازدواج

    در حال حاضر، ما در حال تحقیق هستیم که کدام حالت های چهره بیشتر دیالکتیکی هستند و کدام یک بیشتر در مورد لهجه ها هستند.

     

    انتقال احساسات در میان فرهنگ ها

     

    چهره انسان می تواند احساسات بی شماری را بیان کند.

    در اصل، با توجه به هزاران بیانی که صورت انسان می تواند بیان کند، هر کدام می تواند پیام متفاوتی را منتقل کند.

    با وجود اینکه چهره توانایی انتقال پیام‌های مختلف را دارد، برخی از احساسات معمولاً توسط چهره منتقل نمی‌شوند. به عنوان مثال، ما اغلب با استفاده از سایر رفتارهای اجتماعی ابراز حسادت می کنیم.

    علاوه بر این، ارزش‌ها و ایده‌آل‌هایی که فرهنگ‌ها بر احساسات تحمیل می‌کنند می‌توانند بر نحوه نمایش احساسات و اینکه چه احساساتی در حالات چهره به وجود می آیند تأثیر بگذارند.

    برقراری ارتباط موثر احساسات از طریق حالات چهره پیامدهای مهمی دارد.

    احساسات برای انسان ها مرکزی هستند و بیشتر جنبه های زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهند. از آنجا که انسان ها به عنوان یک گروه عمل می کنند، برای ما مهم است که از حالات عاطفی دیگران آگاه باشیم، زیرا می تواند به ما کمک کند تا تصمیمات یکدیگر را پیش بینی کنیم و مطابق با آن پاسخ دهیم.

    اگر بدانید که کسی ناراحت است، پاسخ متفاوتی نسبت به اینکه بدانید کسی عصبانی است، خواهید داشت.

    سیستم بینایی مغز به گونه‌ای تکامل یافته است که به ویژگی‌های بصری حالات چهره بسیار حساس است. ، بیان و خواندن سیگنال های صورت می تواند برای حفظ بقای گروه استفاده شود.

    تست های شغلی

    برای مثال، نمایش برخی از حالت های تهدید می‌تواند به جای اینکه «قطعاً می‌خواهم با شما بجنگم»، ارتباط برقرار می‌کند: «دور باش یا به تو حمله خواهم کرد». بنابراین، چنین سیگنال هایی اغلب برای هشدار دادن به دیگران و جلوگیری از آسیب دیدگی پخش می شوند.

     اشتراکات و تفاوت‌هایی در حالات چهره احساسات در فرهنگ‌ها وجود دارد.

    ظهور فناوری جدید به محققان این امکان را داده است که این سوال را بیشتر بررسی کنند “آیا حالات چهره از احساسات جهانی هستند؟” با استفاده از طیف وسیع‌تری از روش‌ها نسبت به گذشته در دسترس بود.

    این مطلب را هم ببینید  واکنش های احساسی به موسیقی

    به عنوان مثال، در آزمایشگاه خود، اکنون از ترکیبی از روش‌های چند رشته‌ای برای مدل‌سازی حالات چهره پویا با بیش از 60 احساس مختلف در دو فرهنگ استفاده کرده‌ایم تا سیگنال‌های صورت میان فرهنگی و فرهنگ خاص را بهتر درک کنیم.

    یافته‌های ما نشان داد که در میان 60 حالت چهره، چهار الگوی حرکتی اصلی صورت، این تنوع گسترده از حالات چهره را تشکیل می‌دهند.

    این الگوهای بیانی (به عنوان مثال، گوشه های لب بالا، ابروهای پایین تر) مانند بلوک های ساختمانی هستند که معانی اساسی مشترک در بین فرهنگ ها دارند.

    آنها را می توان به روش های مختلف ترکیب کرد تا انواع احساسات پیچیده صورت را در فرهنگ ها ایجاد کند. در میان هر یک از 60 حالت چهره ای که بررسی کردیم، ساختار ثابت (یعنی مجموعه اصلی واحدهای عمل) در بین فرهنگ ها رایج بود، در حالی که سیگنال های خاص (یعنی لهجه ها) این گونه نبودند.

    راه های بیشتری برای ابراز احساسات منفی نسبت به احساسات مثبت وجود دارد.

    احساسات منفی بسیار بیشتر از احساسات مثبت وجود دارد. جالب توجه است که سیگنال های صورت برای احساسات منفی بسیار بیشتر از احساسات مثبت متفاوت است.

    این از نظر بقا منطقی است زیرا شما می خواهید بدانید که دیگران چه نوع احساسات منفی را برای پاسخ مناسب به شما منتقل می کنند.

    آنچه اغلب به آن توجه نمیشود، تفاوت های ظریف احساسات است.

    تا حدی به دلیل تفاوت حالات چهره، چیزی که می‌تواند در ارتباطات به آن توجه نشود نقش است. به طور مشابه، اگر در حال یادگیری یک زبان جدید هستید، می‌توانید اصل مطالب گفته شده را دریافت کنید، اما ممکن است برخی جزئیات ظریف و در عین حال مهم را از دست بدهید.

    بنابراین ، در حالی که معنای اصلی پیام در فرهنگ ها حفظ می شود ، ممکن است معانی دقیق تر لهجه ها در حالات صورت از بین برود.

    این واقعاً در مورد دقت ارتباطات است. به عنوان مثال، چهره ای که سردرگمی را نشان می دهد ممکن است به عنوان “چیزی درست نیست” تفسیر شود. اما نوع “درست” آن ممکن است از دست برود.

    احساسات می توانند معانی متفاوتی در فرهنگ ها داشته باشند.

    روش دیگری که از طریق آن ارتباط می تواند در فرهنگ ها متفاوت باشد، تفاوت در معنا و مناسب بودن بیان برخی از احساسات است.

    این مطلب را هم ببینید  شما هم جذب شخصیت های منفی فیلم ها میشوید ؟

    به عنوان مثال، هنگامی که مردم می بینند که شخصی در حال لبخند زدن گسترده است، معمولاً این علامت چهره را به این معنا تفسیر می کنند که این شخص بسیار خوشحال است.

    با این حال، بسته به فرهنگ، پیامدهای این پیام ممکن است متفاوت باشد: در برخی از نقاط جهان، یک لبخند گسترده می‌تواند نشان دهنده هوش اجتماعی باشد، در برخی دیگر نشان‌دهنده عجیب بودن است.

    بسیاری از این تفاوت ها را می توان به هنجارهای آموخته شده نسبت داد. اگر به فرهنگ جدیدی بروید، تفاوت ها را متوجه خواهید شد و با آنها سازگار می شوید.

    در عین حال، اینکه چرا فرهنگ‌ها به برخی از احساسات بر دیگران ارزش می‌دهند، می‌تواند ناشی از تحولات تاریخی و عوامل محیطی مختلف باشد.

    نحوه خواندن چهره ها می تواند به پیشینه فرهنگی و همچنین انگیزه ما بستگی داشته باشد.

    تفاوت های فرهنگی در اطلاعاتی که افراد از چهره برای استنباط در مورد حالات احساسی استفاده می کنند وجود دارد.

    به عنوان مثال، به طور متوسط، زمانی که شرق آسیایی ها سعی می کنند به چهره هایی که نشانه های عاطفی دارند توجه کنند، تمایل دارند ناحیه چشم را جستجو کنند.

    درک بهتر ارتباطات بین فرهنگی احساسات می تواند مزایای گسترده ای برای جوامع داشته باشد.

    ما هنوز به طور کامل سیستم پیچیده و مرموز ارتباطات انسانی را درک نکرده ایم. تحقیق در مورد نحوه بیان و خواندن احساسات انسان ها از حالات صورت می تواند به ما کمک کند این شکاف دانش را پر کنیم.

    همانطور که جهان بیشتر به هم پیوسته و از نظر فرهنگی یکپارچه می شود، این دانش می تواند به طور مستقیم در حوزه های مختلف – از ارتباطات بین فرهنگی گرفته تا سیاست و تجارت – به کار رود.

    علاوه بر این، در عصر دیجیتال ما، اکنون عوامل مجازی داریم که در حال حرکت به حوزه اجتماعی انسانی هستند. اگر می‌خواهیم این عوامل دیجیتال مفید باشند، باید به مدل خوبی از ارتباطات انسانی مجهز شوند.

    بنابراین ، بینش های روانشناسی و مطالعه احساسات در فرهنگ ها می تواند نقش مهمی در طراحی عوامل دیجیتالی داشته باشد.

    با تشکر فراوان از راشل جک برای وقت و بینشش. دکتر جک، استاد شناخت اجتماعی محاسباتی در دانشکده روانشناسی و علوم اعصاب، دانشگاه گلاسکو است.

    برای مطالعه در رابطه با چرا برخی از لحظات واقعا فراتر از کلمات هستند؟! کلیک کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    3 نظرات
    قدیمی‌ترین
    تازه‌ترین بیشترین رأی
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    معصومه دولق
    معصومه دولق
    2 سال قبل

    خیلی جالب بود منم همیشه برای فهمیدن احساساتِ دیگران به چشم هاشون نگاه میکنم. یه جوری ک انگار چشم ها با من حرف میزنند. ممنون از مطلب عالیتون🌻

    مهسا پیرمحمدی
    مدیر
    2 سال قبل
    پاسخ به  معصومه دولق

    بله دقیقا همینطوره چشم ها درون ادمهارو نشون میدن.

    مهسا پیرمحمدی
    مدیر
    2 سال قبل
    پاسخ به  معصومه دولق

    باعث افتخاره که مطالب ما مورد پسند شما بودن

    دکمه بازگشت به بالا
    3
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x