مشاهیر روانشناسی

زندگینامه اریک برن

اگر در زمینه تحلیل و روان‌شناسی رفتار مطالعه کرده باشید، قطعاً نام اریک برن را شنیده‌اید. برن به عنوان ابداع‌کننده تحلیل رفتار متقابل شناخته می‌شود.

  • زندگینامه اریک برن

    اریک لنارد برنشتاین ملقب به اریک برن یکی از نظریه‌پردازان شخصیت در سال ۱۹۱۰ در مونترال کانادا متولد شد. دیوید و سارا گوردون برنشتاین، پدر و مادر او، پزشک و نویسنده بودند. دیوید گورودون برنشتاین، پدر اریک برن، در سال ۱۹۱۰ در سن ۳۸ سالگی از دنیا رفت.

    اریک و خواهرش، گریس که پنج سال از او کوچکتر بود، از آن پس با مادر زندگی کردند و بزرگ شدند. اریک برن با راهنمایی پدرش، تصمیم گرفت رشته‌ی پدر را ادامه دهد و رشته‌ی تحصیلی خود را در زمینه ی طب در سال ۱۹۳۵ از دانشگاه مک گیل به اتمام رساند و دکترای خود را در رشته‌ی تحصیلی طب دریافت کرد.

    تحصیل اریک برن در زمینه‌ی روانپزشکی و روانکاوی

    اریک برن به مرور به روانپزشکی علاقمند شد و از سال ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۱، در دانشگاه ییل به مطالعات تحقیقاتی و تخصصی در حیطه‌ی روانپزشکی پرداخت و در خلال همین سال‌ها، دوره‌ی رزیدنتی روان‌پزشکی خود را به اتمام رساند.

    در سال ۱۹۴۱، به عنوان روانپزشک در بیمارستان مونت زیون نیویورک به طبابت در حیطه‌ی روان پرداخت. در همین زمان بود که علاقه‌ی او به روانکاوی و یادگیری شیوه‌های روانکاوی شروع شد. او بلافاصله کار‌آموزی در حیطه‌ی روانکاوی را شروع کرد.

    جرقه‌های فاصله گرفتن اریک برن از روانکاوی

    کار‌آموزی اریک برن ، به دلیل خدمت سربازی قطع شد. در سال‌های ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۶ با عنوان روانپزشک در ارتش آمریکا مشغول به کار شد و گروه‌درمانی را با بیماران ارتش و بیماران عادی شروع کرد.  گروه درمانی او را به وجد آورد و به همین دلیل از الگوی رسمی یک- به- یک مرسوم در روانکاوی سنتی فاصله گرفت.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    او در خلال جنگ جهانی دوم درمان‌های گروهی را با سربازان الکلی شروع کرد. در سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۴، گروه درمانیش را در بیمارستان عمومی شهر بریگهام، ایالت یوتا، ادامه داد.

    او بعد از جنگ در کارمل کالیفرنیا سکنی گزید و مطالعات روانکاوی خود را در سان فرانسیسکو تحت سرپرستی اریکسون مجددا شروع کرد. در سال ۱۹۵۶ برای عضویت در موسسه روانکاوی اقدام کرد به دلیل اینکه به روانکاوی به صورت مستمر نپرداخته بود، او را نپذیرفتند. اریک برن به راحتی این ملامت را پذیرفت و در سال ۱۹۵۷ بعد از هشت سال تمرین در حیطه ی روانکاوی از آن کناره گیری کرد.

    مقالات او پس از کناره‌گیری از روانکاوی

    اریک برن مقاله ای با عنوان “سه حالت من” را در مجله‌ی روان‌درمانی آمریکا به چاپ رسانید. در همین سال مقاله‌ی دیگری را تحت عنوان “تجزیه و تحلیل نظریه تحلیل تبادلی: شیوه ی گروه درمانی جدید و موثر” در کنفرانسی در لوس‌آنجلس ارایه داد. او اولین مقاله‌ی رسمی خود را در مورد نظریه تحلیل تبادلی در سال ۱۹۵۸ ارایه داد.

    این مطلب را هم ببینید  زندگینامه آلبرت بندورا

    در این مقاله به معرفی رسمی نظریه خود پرداخت اما طرح‌ریزی آن، مربوط به ده سال قبل بود. در سال ۱۹۵۰ در سمیناری در شهر کارمل، اریک برن در مورد نظریه خود سخنرانی کرد و هفت متخصص نظریه او را نقد و بررسی کردند و مورد تحلیل قرار دادند.

    الهام بخش اریک برن در نظریاتش

    اریک برن در اعلام نظریه خود، به صراحت بیان کرد که از نظریات آدلر در تدوین شیوه‌ی روان‌درمانی خود استفاده کرده است. آدلر در نظام روانشناسی خود، به مفاهیم عقده ی حقارت، برتری طلبی و شیوه ی زندگی معتقد بود و اریک برن مهمترین جنبه ی تشابه خود با او را در مفهوم سبک زندگی آدلر با مفهوم قصه ی زندگی خود مطرح می کند.

    سبک زندگی آدلر علاوه بر اهداف زندگی شامل اعتقادات فرد در مورد خود و جهان پیرامونش نیز هست و فرد را در رسیدن به اهداف تخیلیش، یاری می دهد. قصه‌ی زندگی اریک برن به معنی طرح زندگی است و نشاندهنده ی مهمترین حوادثی است که برای فرد اتفاق خواهد افتاد و اساس و پایه ی آن در دوران اولیه‌ی زندگی انسان قرار دارد.

     

    اریک برن

     

    سر‌گذشت نظریه اریک برن

    اریک برن فردی بسیار خجالتی بود و جذبه‌ای که یک بنیان‌گذاردر ارایه‌ی نظریه‌اش باید داشته باشد، نداشت. او خلاق بود و زبان رسایی داشت اما در معرفی نظریه خود تواضع به خرج داد و نتوانست افراد زیادی را با مکتب خود همراه کند.

    انجام تست عشق و ازدواج

    همچنین بعد از ده سال بررسی و فکر، نظریه خود را ارایه نمود و این روند کند در انتشار و معرفی نظریه، هیجان افراد پیرامون آن را خاموش کرد. بعد از معرفی، نظریه اریک به سرعت شروع به گسترش کرد. کتابش با عنوان “بازی‌هایی که افراد اجرا می کنند” بسیار مورد توجه قرار گرفت.

    برنامه‌های اریک برن

    اریک برن ، هر سه شنبه و چهارشنبه در سانفرانسیسکو به مشاوره و سمینار مشغول بود، بعد به کارمل بر‌می‌گشت و به نگارش و نوشتن می‌پرداخت. او از خوشگذرانی و رقصیدن در مهمانی‌ها و رفتن به ساحل دریا لذت می‌برد. اما ترجیحا دوست داشت تنها و متکی به خود باشد. او مانند پدرش مداوای بیماران را انتخاب کرده بود و زندگی شخصیش را فدای زندگی حرفه‌ای خود کرد.

    این مطلب را هم ببینید  زندگینامه جیمز رولند آنجل

    روابط عاشقانه

    اریک برن زندگی مملو از تلاش علیه دوست داشتن دیگران و نپذیرفتن محبت افراد داشت. او فردی خجالتی بود و دوست داشت تنها باشد. اریک برن سه بار ازدواج کرد. ازدواج اولش در سال ۱۹۴۲ و حاصل آن دو فرزند، ازدواج دومش در سال ۱۹۴۹ و ازدواج سومش با توره پترسون بود که در سال ۱۹۷۰ از یکدیگر جدا شدند.

    الینور مک رائه مادر فرزندان او در سال ۱۹۴۵ از او جدا شد و دوروتی دی مس وی، همسر دوم وی نیز در سال ۱۹۶۴ از او جدا شد. در سال ۱۹۷۰ اریک برن در اثر سکته ی قلبی در گذشت اما اشنایتر معتقد است که علت مرگش در واقع دل شکستگی بود چون نمی توانست عشق و محبت دیگران را نسبت به خود جذب کند.

    نظریه دکتر برن در مورد تحلیل رفتار متقابل چیست

    برن در این تحلیل برخلاف نظریه فروید که به زندگی و شخصیت لحظه‌ای معقتد بود، بیان می‌دارد که حاصل زندگی ما در هر زمان برگرفته از سه من است که شامل والد، کودک و بالغ می‌شود.

    نظریه وی در حال حاضر در علم روان‌پزشکی مورد توجه بسیاری از روانپزشکان قرار دارد. یکی از ایده‌های جالب دکتر برن، نگاه ویژه وی به بیماران بوده است. اریک برن معتقد است که بیمار رفتار خود را از والدینش به یادگار گرفته است.

    TA در نظریه تحلیل رفتار متقابل برن به عنوان راهی است برای مشاهده اینکه درون مردم چه می‌گذرد. این شیوه می‌تواند لایه‌های زیرین ارتباطات میان یک انسان را به خوبی نمایش دهد.

    نظریه رفتار متقابل بیان می‌دارد که بسیاری از بیماری‌هایی که در وجود انسان پدیدار می‌شود ریشه در کل وجود ما دارد و ما باید بتوانیم منشاء اصلی بیماری را از طریق تحلیل رفتار و گفت‌و‌گو درمان کنیم.

    برن از همان زمان کودکی تحت‌تأثیر پدر خود قرار داشت و همواره سعی می‌کرد تا با الگوبرداری از وی بتواند راه پیشرفت را برای خود همواره کند. در تجزیه و تحلیل رفتار متقابل سه حالت نفسانی وجود دارد که افراد را درگیر خود می‌نماید که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

     

    تست های شغلی

    اریک برن

     

    بررسی نظریه تحلیل رفتار متقابل

    پایه نظریه اریک برن براساس ایده‌های فروید استوار است اما با نگاه جزئی به آن می‌توان تفاوت‌های مختلفی را احساس کرد. شیوه درمان فروید براساس تمرکز بر روی شخصیت بیمار است اما در نظریه دکتر برن می‌توان وجود سه حالت نفسانی را مشاهده کرد که شامل والدین، بزرگسالان و کودکان هستند.

    این مطلب را هم ببینید  زندگینامه جان بالبی

    در نظریه انواع بالغ ارتباط میان احساس افراد با وضعیت فعلی بیمار باعث می‌شود تا بتوان راه درمانی مناسبی را اتخاذ کرد. تعاملات انجام شده بین حالت‌های مختلف یک انسان را می‌توان رفتار متقابل نامید که در این سبک با اشاره به الگوهای تعاملی خاص، روان‌پزشک قادر است تا فرد بیمار را به خوبی درمان نماید.

    مقاله‌های چاپ شده توسط دکتر برن در زمینه تحلیل رفتار باعث جداسازی بزرگسالان از کودکان شده است. وی با تحلیل درونی حالت‌های فردی هر شخص توانست رویکرد روان درمانی را به خوبی پیاده‌سازی کند.

    کتاب روان‌شناسی روابط انسانی به عنوان یکی از بهترین کتاب‌های اریک برن شناخته می‌شود که تا به امروز چیزی حدود 5 میلیون بار فروخته شده است.

    با نگاه به بخش‌های مختلف این کتاب می‌توان وجود تعاملات اجتماعی و عملکردی را توصیف کرد. شاید جالب باشد بدانید که کتاب روان‌شناسی روابط انسانی به عنوان پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز شناخته شد.

    اهمیت مهارت‌های ارتباطی در درمان بیماری‌های روانی

    دکتر برن با درنظر گرفتن حالت‌های نفسانی و صفت مثبت برای هر شخصیت که شامل والد، کودک و بزرگسال می‌شود، سعی کرد تا بتواند تفکر و قضاوت‌های افراد را نسبت به خود تغییر دهد.

    وجود یک سری پیش‌داوری و باورها در والدین باعث ایجاد شخصیت نامتقارن در کودکان می‌شود. این ارتباط با توجه به ریشه افراد قابل شناسایی است.

    در نظریه افراد بالغ، دکتر برن با پردازش اطلاعات صحیح از فرد بیمار توانست مشکلات و ریشه‌های بیماری را تعیین نماید. بسیاری از احساسات اخلاقی، هدف‌ها و آینده‌نگری‌ها در بخش بالغ فرد شکل می‌گیرد.

    روانپزشکان با استفاده از اهمیت مهارت‌های ارتباطی در بیماری‌هایی که دارای حالت روحی و روانی نامناسب هستند می‌توانند تا حدود زیادی مشکلات را درمان کنند. اریک برن به عنوان مبدع نظریه تحلیل رفتارمتقابل توانست کمک بزرگی به علم روان‌شناسی نماید.

    وی پس از گذراندن سختی‌های زیاد در دوران زندگی خود در سال 1970 درگذشت. در حال حاضر نظریه وی توانست به صورت فراگیر و پویا در سطح علم روان‌شناسی مورد استفاده بسیاری از پزشکان قرار بگیرد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    صبا دهقانپور

    خوشحالی محصول یه زندگی هدفداره، هدف رو از زندگی‌ بگیری، خوشبختی هم ازش گرفته میشه.

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x