کرونا

سی تی اسکن ریه و کووید 19

سی تی اسکن ریه «یکی از چهار یا پنج مورد» لازم برای تشخیص به همراه علائم، سابقه بالینی، پیشرفت بیماری و تست آزمایشگاهی به شمار می‌رود.

  • سی تی اسکن ریه و کووید 19

    ویروس کووید 19 سیستم تنفسی بدن را درگیر کرده ازین رو یک بیماری تنفسی به شمار می‌رود. از عوارض و علائم ین بیماری می‌توان به سرفه خشک و سختی در نفس کشیدن اشاره کرد. یکی از راه‌های تشخیص بیماری تست آزمایشگاهی PCR و دیگری سی تی اسکن ریه است. افراد مبتلا، به مشکلات شدید تنفسی دچارند که دلیل اصلی آن پرشدن ریه آنها از مایعاتی است که در سی تی اسکن به شکل لکه‌های سفید دیده می‌شوند که به آنها کدورت شیشه مات می‌گویند. در بیماری پنومونی نیز این عارضه دیده می‌شود ولی در مواردی با کرونا متفاوت است.

    برای انجام تست سلامت ریه حتما باید آزمایش دهید و تست ریه‌های خانگی معتبر نیستند. انجام تست‌های آزمایشگاهی در مقابل سی تی اسکن ریه مهم‌تر و پررنگ است ولی سی تی اسکن برای به دست آوردن شواهد بهتر عمل می‌کند. به دلیل تاثیر شدید ویروس کرونا به روی ریه، ریه افرادی که مبتلا شده اند با افراد سالم متفاوت است. ریه سالم و طبیعی در سی تی اسکن باید سیاه باشد.

     

    سی تی اسکن ریه و کووید 19

     

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    توده‌های کوچک بافت یا ندول‌های ریوی به شکل نقطه‌های سفید دیده می‌شود که طبیعی است. ولی در بیمار کرونایی لکه‌های سفیدی وجود دارد که در عکس پایین کاملا مشخص است.

     

    سی تی اسکن ریه و کووید 19

     

    این نقاط سفید تجمع مایع در ریه است که عفونت شدید کرونایی را نشان می‌دهد. ولی این علامت به تنهایی نشانگر ویروس کرونا نیست، «این علامت در سایر عفونت‌ها نیز قابل مشاهده است. عفونت‌های باکتریایی، ویروسی یا حتی گاهی غیر عفونی و حتی در استعمال سیگار الکترونیک.» نکته قابل توجه در سی تی اسکن بیمار کرونایی لکه‌های قابل توجهی است که تا لبه‌های ریه امتداد پیدا کرده‌اند. این عارضه در دیگر بیماری ‌های عفونی دیده نمی‌شود فقط در سارس و مرس دیده شده است که هر دو از خانواده کرونا به شمار می‌روند.

    این مطلب را هم ببینید  مراقبت های لازم برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا (کویید-19)

    کرونا و ریه ارتباط مستقیمی باهم دارند و برای مطمئن شدن از سلامت و دچار نشدن به کرونا باید تست ریه انجام دهید و در صورت ابتلا به سرعت مداوا را شروع کنید. تجزیه و تحلیل نزدیک به ۱۴۰ اسکن ویروس کرونا نشان می‌دهد که «کدورت شیشه مات» در هر دو ریه از مشخصه‌های سی تی اسکن ریه کرونایی است.

    A: سی تی اسکن در روز پنجم ظهور علائم

    B: سی تی اسکن در روز نوزدهم ظهور علائم

     

    انجام تست عشق و ازدواج

     

    تصویر بالا ریه یک مرد 52 ساله است، تحقیقاتی که در بیمارستان Zhongnan دانشگاه وهان انجام شده به تجزیه و تحلیل اسکن‌های بیماران کرونایی پرداخته‌اند و دریافتند که بیشتر افراد مبتلا مردا مسن و دارای بیماری زمینه ای بودند. گروه اول اسکن‌ها (گروه A) در ۷ ژانویه، پنج روز بعد از ظهور اولین علائم انجام شد. «کدورت شیشه مات» در بخش پایینی هر دو ریه مشهود است.

    این بیمار از ۷ تا ۱۲ ژانویه در حال درمان بود. بعد از آن، وضعیت رو به بهبودی رفت. مرحله دوم اسکن‌ها (گروه B)، که در ۲۱ ژانویه انجام شد، مشخص شد که لکه‌های سفید کوچک از بین رفته‌اند. وضعیت بسیاری از بیماران ویروس کرونا به سرعت وخیم و کدورت شیشه مات آن‌ها پس از چند روز مشهودتر می‌شود.

     

     

    زنی 33 ساله با علائم تب و سرفه 5 روزه و درجه حرارت 38.8 و مشکل تنفسی و علائمی از عفونت و افت گلبول‌های سفید به بیمارستان مراجعه کرد. در اولین سی تی اسکن کدورت شیشه مات در پایین ریه مشاهده می‌شود. برای این بیمار، پروتئینی برای درمان عفونت‌های ویروسی به نام اینترفرون تجویز شد ولی بعد از 3 روز علائم بیشتر و مشهودتر شد. این اتفاق برای بیماران سارس نیز اتفاق افتاده بود. «اگر از این شیوع اطلاع نداشتیم با مشاهده اسکن تشخیص پنومونی می‌دادیم، زیرا این شایع ترین چیزی است که می‌بینیم.» «ذات الریه معمولاً به سرعت پیشرفت نمی‌کند»، پس این مورد منتفی است.

    این مطلب را هم ببینید  واکنش زنجیره پلیمراز معکوس (RT-PCR)

    اسکن مشاهده شده برای یک خانم 27 ساله است که در ووهان شاغل بود، در اسکن زیر یک هاله شیشه مات را مشاهده می‌کنید که ندول کوچکی را احاطه کرده‌اند.

     

    تست های شغلی

     

    پزشکان و محققان دانشگاه پزشکی آنهویی در هفی به بررسی یک بیمار که با علائم تب و سرفه بستری شده بود، پرداختند. بیمار علاوه بر علائم ذکر شده اختلال تنفسی هم داشت. بعد از گذشت 4 روز از بستری بیمار مشخص شد که ندول ریه راست رشد کرده بود. در بعضی بیماران، در بین کدورت شیشه مات خطوط کمی دیده می‌شود که با آن الگوی انتشار پیشرونده می‌گویند.

     

     

    در تحقیقی که به روی 21 بیمار از 3 استان چین انجام داده شد مشخص شد که 4 تفر از آنها به الگوی انتشار پیشرونده دچار بودند. «تقریباً شبیه یک جاده سنگفرش است. گاهی اوقات کل ریه را می پوشاند اما دیدن آن در چند منطقه کوچک ناشایع و کمی غیرمعمول است.» این الگو هم در اسکن‌های سارس و مرس هم دیده شده بود. در بین بیماران بهبود یافته هم این نوع به طور خفیف دیده می‌شود. یک مطالعه در شانگهای الگویی شبکه مانند به نام «رتیکولاسیون» را شناسایی کرد که در اسکن یک پیرمرد ۷۵ ساله مشاهده شده بود.

    در مرکز بالینی بهداشت عمومی شانگهای، محققان به مطالعه به روی یک بیمار پرداختند که 3 روز از بستری شدنش می‌گذشت. در این بیمار هم کدورت شیشه مات و هم الگوی شبکه مانند رتیکولاسون دیده شده که آسیب ریه را نشان می‌داد که با سندروم زجر تنفسی حاد ARDS مواجه هستند. مطالعه اخیر در The Lancet نشان داد که ویروس کرونا می‌تواند منجر به ARDS شود که اغلب کشنده است. بر اساس یافته‌های محققان شانگ‌های، 22 درصد از 50 بیماری که تحقیقات به روی آنها انجام شده، در اسکن خود الگوی رتیکولاسون و حدود ۷۷٪ «کدورت شیشه مات» را نشان دادند، در حالی که تقریبا ۶۰٪ دارای کانسولیدیشن بودند؛ بافت ریه که به جای هوا با مایع پر می‌شود.

    این مطلب را هم ببینید  نتایج جدید از علائم کرونا

    در انتها این محققان به این نتیجه رسیدند که برای اطمینان از ابتلا به کرونا سه مورد: وجود کدورت شیشه مات در هر دو ریه و سابقه قرار گرفتن در معرض ویروس و تب و سرفه نیاز است. این نکته را بدانید که ویروس در اسکن ریه بلافاصله دیده نمی‌شود.

    مایکل چونگ، نویسنده اصلی مطالعه لانژو، در تاریخ ۳ فوریه گفت: «ما برای رد قطعی حضور ویروس نمی‌توانیم به CT متکی باشیم.»

     

     

    لاخانی بیان کرد: سی تی اسکن ریه «یکی از چهار یا پنج مورد» لازم برای تشخیص به همراه علائم، سابقه بالینی، پیشرفت بیماری و تست آزمایشگاهی به شمار می‌رود.

    پرسشنامه اضطراب کرونا در اعتباریابی مقدماتی از اعتبار و روایی مطلوبی برخوردار است و می توان از آن به عنوان یک ابزار علمی و معتبر برای سنجش اضطراب کرونا ویروس استفاده نمود.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    منبع
    Businessinsider

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x