بارداری

چگونه باردار شویم ؟

به دلیل عدم بارور شدن رابطه خود را تحت فشار قرار ندهید.

  • چگونه باردار شویم ؟

    آیا قصد باردار شدن دارید؟ آیا میدانید برای باردار شدن میدانید چه کار هایی باید انجام دهید؟ امروزه بیشتر افراد برای باردار شدن برنامه ریزی کرده و به دنبال راه‌هایی برای به دنیا آوردن کودک سالم هستند. والدین نسبت به سلامت فرزندان خود مسئول هستند.

    و باید در دوره پیش از بارداری نیز تمام موارد احتیاط را رعایت کنند. برای بارداری هرچه سریع‌تر و سالم‌تر سلامت جسمی مادر و پدر بسیار حائز اهمیت است.

    بعضی اوقات افراد با وجود تلاش‌های بسیار در فرزندآوری با شکست رو به رو میشوند. در حالی که اگر به بعضی از نکات در این خصوص توجه کنند به راحتی موفق به بارداری میشوند. برنامه ریزی برای بچه دار شدن در این زمینه کمک زیادی به والدین می‌کند.

    باردار شدن چگونه اتفاق می افتد؟

    قبل از هر چیزی بهتر است که درباره نحوه باردار شدن اطلاعاتی کسب کنید. فرایند باروری به شرح زیر می باشد:

    1. افزایش هورمون

    هورمون های پروژسترون و استروژن که دو هورمون اصلی زنانه هستند در میزان بیش تری آزاد و ترشح می شوند و در نتیجه این زیاد شدن هورمون ها، دیواره رحم قطور میشود تا بتواند در خود یک تخمک بارور شده را جای دهد. از جهت دیگر تخمک هایی که در تخمدان قرار گرفته اند در یک کیسه پر از فولیکول در حال رشد می باشند.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    2. آزاد سازی تخمک

    در زمانی که تخمک گذاری صورت میگیرد، یک تخمک از تخمدان آزاد شده و به سمت رحم حرکت می کند. دقت داشته باشید زمانی که تخمک گذاری انجامم میشود الزامی ندارد در روز وسط دوره باشد. بیشتر افراد تخمک گذاری های مختلفی دارند به عنوان مثال امکان دارد که از روز نهم تا بیست و یکم دوره تخمک گذاری رخ دهد

    3. حرکت اسپرم

    بعد از تخمک گذاری اگر رابطه جنسی اتفاق بیفتد. اسپرم ها از واژن شنا می کنند تا خود را به به دهانه رحم برسانند. هر زمان که آزادسازی اتفاق می افتد 250 ملیون اسپرم آزاد می شود ولی در آخر فقط 400 اسپرم زنده میماند و فقط یک اسپرم می تواند خود را به تخمک رسانده و آن را بارور کند.

    4. ترکیب ژن

    بعد از باروری تخمک توسط اسپرم به چند ساعت زمان نیاز دارد (تقریبا 10 الی 30 ساعت) و بعد از این مدت هسته اسپرم و تخمک با هم یکی می شوند و ژن های آن ها به یکدیگر انتقال پیدا میکند. اگر که اسپرم هورمون y داشته باشد جنسیت جنین پسر شده و اگر اسپرم x داشته باشد، جنین دختر خواهد بود.

    5. کاشت جنین در رحم

    و در آخر تخمکی که بارور شده است از دهانه رحم حرکت کرده و به طرف رحم می رود و در این راه به تعداد زیادی سلول تقسیم میشود. بعد از ورود به رحم در دیواره هایی که در مرحله اول قطور شده اند، جای میگیرد و کاشت می شود و بعد کم کم رشد می کند.

    پایه‌های اصلی باردار شدن

    یک سری کلیات ابتدایی وجود دارد که احتمال بارداری را بیشتر میکند که امکان دارد که جنین آن را در نظر نگیرد و اگر بارداری انجام نشود، به سراغ شیوه های نادرست سوق پیدا کنند. بعضی از این کلیات شامل موارد زیر است:

    1. استفاده از قرص‌ها و وسایل پیشگیری را متوقف کنید

    برخی از شیوه های جلوگیری از بارداری، اثر طولانی تر و بیشتری نسبت به دیگر روش‌ها دارند. همچنین زمان آمادگی برای باردار شدن بعد از قطع داروهای ضدبارداری، در بدن هر خانمی تفاوت دارد. بعد از قطع دارو های جلوگیری، برای بارداری 2 تا 3 ماه زمان نیاز است.

    برای مطالعه در رابطه با پیشگیری از بارداری کلیک کنید.

    2. تشخیص زمان تخمک گذاری و نزدیکی در این دوره

    بیشترین طول عمر اسپرم 48 تا 72 ساعت و تخمک بین 12 تا 24 ساعت است. به همین دلیل لازم است که نزدیکی در زمان مناسب انجام شود. روش هایی برای تشخیص زمان تخمک گذاری وجود دارد که  شامل:

    این مطلب را هم ببینید  خطرات چاقی زیاد در بارداری

    تقویم

    برای ارزیابی زمان تخمک گذاری، زمان شروع عادت ماهیانه بعدی خود را حساب کرده و 12 تا 16 روز از آن کم کنید. در این دوران زمانی احتمال تخمک گذاری بیشتر میشود.

    در دوره‌های 28 روزه، تخمک گذاری به طور معمول در روز 14 اتفاق می‌افتد. با محاسبه دوره تخمک گذاری در تقویم تا حدودی از روز تخمک گذاری خود اطلاعات داشته باشید. البته این شیوه دقیق نیست به دلیل اینکه تخمک گذاری تحت تاثیر عوامل بسیار متعددی تغییر می‌کند.

    انجام تست عشق و ازدواج

    تغییرات ترشحات واژن

    در رابطه با تشخیص دوره تخمک گذاری به ترشحات واژن خود دقت کنید. هر قدر که از عادت ماهیانه می‌گذرد، ترشحات بیشتر میشود ساختار آن تغییر می‌کند. در تخمک گذاری ترشحات بسیار شفاف و چسبناک شده و شبیه به زرده تخم مرغ میشوند. این ترشحات در دوران تخمک گذاری مسیر حرکت اسپرم به سمت رحم را یکسان می‌کنند.

    تغییر دمای بدن

    در دوران تخمک گذاری دمای بدن حدود 0.4 تا 0.1 در جه بالا می‌رود. البته خود فرد از این تغییرات دما آگاهی ندارد به همین دلیل لازم است برای این منظور از دماسنج استفاده شود. در زمان صبح و قبل از هرگونه فعالیتی با استفاده از دماسنج دکا بدن خود را  اندازه بگیرید تا از تخمین دوره تخمک گذاری خود آگاهی پیدا کنید.

    کیت‌های مخصوص تخمک گذاری

    کیت‌های مخصوصی برای فهم دوران تخمک گذاری وجود دارد که از طریق داروخانه‌ها و بدون نسخه میتوان آن را تهیه کرد. با بررسی هورمون‌های قبل از تخمک گذاری، کیت ها دوره شما را تشخیص داده و هشدار می‌دهند.  با انجام دستور العمل کیت، دقیق ترین نتیجه را می‌توانید کسب کنید. این کیت‌ها امکان دارد کمی گران باشند.

    3. رابطه جنسی صحیح

    • چگونگی و پوزیشن جنسی مناسب در باردار شدن موثر است. قبل از شروع دوره تخمک گذاری، رابطه جنسی داشته باشید.
    • از محصولات شیمیایی که برای افزایش لذت یا افزایش احتمال باروری مصرف می‌شوند، اجتناب کنید.
    • بعد از رابطه جنسی، بلافاصله آلت را از واژن خارج نکنید.  برای ورود اسپرم به رحم چند دقیقه زمان لازم است.
    • تا حد امکان از بیرون ریختن اسپرم از واژن جلوگیری کنید. می‌توانید با دست دو طرف واژن را به هم نزدیک کرده تا اسپرم داخل بدن باقی بماند. بعد از رابطه کمی دراز کشیده و پاها را بالا بگیرید.

    4. زمان رابطه جنسی

    رابطه جنسی خود را در طول هفته بیشتر کنید به دلیل اینکه نزدیکی پی در پی احتمال بارداری را تا حد زیادی بیشتر میکند، البته با داشتن رابطه جنسی به صورت پی در پی غلظت اسپرم مرد کمی کاهش می‌یابد. ولی این موضوع دلیل نگرانی ندارد به دلیل اینکه از قدرت باروری مردان سالم کم نمی‌شود. با نزدیک شدن به زمان تخمک گذاری رابطه جنسی خود را تا روزی یکبار بیشتر کنید.

    5. تست‌های بارداری

    بعد از عبور از دوران تخمک گذاری، زمان انتظار شروع می‌شود. قبل از اینکه که دوران پریود بعدی شروع شود، ضروری است که از تست‌های بارداری استفاده کنید. یکی از شیوه های مناسب برای بالا بردن احتمال ایجاد لقاح و بارداری، بالا نگه داشتن دمای بدن است.

    پوزیشن‌های جنسی مناسب برای بارداری

    برای باردای، مناسب ترین پوزیشن رابطه جنسی به شرایط جسمانی شما بستگی دارد. ولی به صورت کلی بهترین پوزیشن‌ و حالات برای رابطه جنسی، شیوه هایی است که آلت به صورت کامل تر وارد واژن می‌شود.

    روش سنتی و کلاسیک یکی از بهترین حالت‌ها برای بارداری است. در روش کلاسیک زن به پشت دراز کشیده، پاهای خود را باز و در جهت بالا نگه داشته و یا روی شانه‌های مرد می‌گذارد و مرد روی زن قرار می‌گیرد. وقتی که زن به پشت می‌خوابد، اسپرم به دلیل نیروی جاذبه، شرایط بهتری برای ورود به رحم پیدا می‌کند. همچنین در این شیوه آلت به طور کامل تر در واژن زن قرار می‌گیرد.

    این مطلب را هم ببینید  تغذیه و مراقبت های مادرو جنین در هفته سی و نهم

    زن باید به مدت 20 تا 30 دقیقه پس از رابطه ، به پشت دراز بکشد. بهتر است که لگن او به وسیله یک بالش از زمین بلند شود.  امکان دارد بعد از بلند شدن زن، مقداری از مایع منی بیرون بریزد ولی مشکلی ندارد، به دلیل اینکه این اسپرم‌ها امکان دارد زنده نباشند و خوابیدن بیشتر از 30 دقیقه کمکی به باردار شدن نمی‌کند.

    سعی کنید رابطه‌ای که برای باردار شدن برقرار می‌کنید، دارای احساس و عشق کافی باشد. در پوزیشن های سنتی عشق ورزیدن کمی سخت است ؛ که روش های دیگری نیز وجود دارد که شما میتوانید از آن استفاده کنید. در هر صورت مهم ترین مسئله برای بارداری عمیق بودن دخول آلت به واژن است.

    افزایش تعداد اسپرم‌ها برای باردار شدن

    عواملی که باعث بیشتر شدن شانس بارداری میشود شامل افزایش اسپرم و میزان غلظت آن‌ها  است. برای این کار می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

    تست های شغلی
    • اجتناب از مصرف مواد مخدر و الکل
    • دوری از سیگار و تنباکو
    • کم کردن وزن و رسیدن به وزن ایده آل
    • مصرف ویتامین‌هایی همچون فولیک اسید، ویتامین C و روی
    • خودداری از محیط‌های بسیار گرم همچون سونا

     شتاب دهنده‌های بارداری

    در باردار شدن شرایط جسمی و روانی شما بسیار تاثیر دارد و باید بعضی از آنها را بدانید:

    1. دلسرد نشوید

    برای بیشتر زوج ها باردار شدن کار زیاد آسانی نیست. از هر 100 زوجی که برای بارداری در ماه تلاش می‌کنند، فقط 15 تا 20 آن‌ها موفق می‌شوند. با این حال 95 درصد زوج‌ها بعد از گذشت دو سال ه بارداری و فرزندآوری موفق خواهند شد.

    2. انجام معاینه‌های پیش از بارداری

    حتی اگر هیچ تمایل یا راه حلی برای بارداری ندارید، لازم است شرایط سلامت روحی و جسمی خود را بررسی کنید. امکان دارد پس از حاملگی، بعضی از بیماری های شما بدتر شده و موجب آسیب دیدن به خود و فرزندتان شود. آزمایشات رحم،  چک کردن دیابت، اختلالات خلقی مثل وسواس، افسردگی، اضطراب ، معاینه لگن، بیماری تیروئید و …  در دوران حاملگی یا بعد از زایمان می‌تواند به شما آسیب برساند.

    3. داشتن زندگی سالم

    عواملی که باعث افزایش شانس بارداری شما میشود شامل شرایط سالم جسمانی و پرهیز از آسیب زاها است. بعضی از این موارد شامل :

    • کاهش وزن در صورت وزن بالا
    • ورزش سبک و منظم ( در صورت انجام ورزش‌های سنگین و حرفه‌ای باید در زمان اقدام به بارداری آن را کاهش دهید.)
    • پرهیز کامل از سیگار و الکل.
    • ویتامین‌های پیش از زایمان مصرف کنید (مطمئن شوید مواد مغذی لازم برای جنین در بدن شما وجود دارد)
    • تا می‌توانید از غذاهای ارگانیک و طبیعی استفاده کنید.
    • از مصرف چربی ترانس وغذاهای چرب خودداری نمایید.
    • پنیرهای غیر پاستوریزه، جوانه‌ها، فست فود و غذاهای آماده و منجمد شانس باروری را کاهش می‌دهد.
    • رژیم‌های حاوی حبوبات، آجیل، میوه، سبزی تازه، آنتی اکسیدان، ویتامین‌ها، پروتئین، مرغ و تخم مرغ، امگا 3 موجود در غذاهای دریایی و آهن برای بارور شدن شما مناسب‌تر است.
    • این موارد برای مردان نیز باید رعایت شود تا اسپرم ها تقویت شده و قدرت بارور کردن را داشته باشد.
    • مصرف ویتامین E و C، میوه، سبزی به مردان نیز برای باردار شدن همسرشان توصیه می‌شود.
    • پرهیز از مصرف الکل، سیگار، کافئین، قند و چربی برای مردان ضروری است. این مواد می‌تواند اسپرم‌های مرد را کم و غیر طبیعی کرده و امکان تولد فرزند ناقص را افزایش دهد.
    • مصرف زیاد شکلات و قهوه شانس باروری را در زنان به مقدار زیادی کم می‌کند.
    • ماری جوانا (گل) و هرگونه مخدر دیگر احتمال تولد نوزاد سالم را کاهش می‌دهد.
    این مطلب را هم ببینید  اثرات موبایل در بارداری

     

     

    تاثیر شرایط روحی در بارداری

    نداشتن رابطه عاشقانه و لذت نبردن از معاشقه به شما و همسرتان فشار روحی زیادی وارد می‌کند. در چنین شرایطی احتمال باروری کاهش می‌یابد.

    به دلیل عدم بارور شدن رابطه خود را تحت فشار قرار ندهید. بارداری به زور اتفاق نمی‌افتد.

    سعی کنید بدون اینکه به بچه نیاز داشته باشید از همدیگر و از رابطه خود لذت ببرید. بچه ای که  نتیجه عشق نبوده  و فقط بر اساس عادت بقا و انجام وظیفه باشد، فرزند سالمی نخواهد بود.

    یکی از مهم ترین عوامل کاهش شانسِ بارداری استرس است سعی کنید افکار سالم و مثبتی درباره رابطه و خودتان داشته باشید.

    افسردگی که قبل از بارداری اتفاق می افتد ، در طول دوران بارداری و به ویژه بعد از زایمان موجب تولد فرزند ضعیف و افسردگی بعد از زایمان می‌شود و احتمال بروز مشکل برای زوجین را بیشتر میکند.

    در رابطه با تمام این مسائل با روانشناس خود می‌توانید در ارتباط باشید و از او کمک بخواهید. مشاوره کودک می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

    زمان انتظار برای بارداری

    معمولا بیشتر زوج ها که هیچ مشکلی در زمینه باروری نداشته اند، بعد از مدت یک الی شیش ماه باردار خواهید شد. البته برای این کار لازم است که تمام نکات گفته شده که در بالا توضیح داده شده رعایت کنید و به صورت مرتب رابطه جنسی برقرار کنید. مدت زمان اقدام به بارداری تا باردار شدن با توجه به سن خانم نیز می تواند تفاوت داشته باشد که در ادامه مقاله تاثیر سن را بررسی می کنیم.

    چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

    در ابتدا تعیین یک زمان منظم و طبق برنامه برای رفتن به پزشک بسیار مهم است. این موضوع اضطراب را کم کرده و برای باردار شدن میتواند به شما کمک کند.

    • زوج‌های سالم زیر 30 سال که دوبار در هفته رابطه جنسی دارند، باید در طول یک سال بارداری برای‌شان اتفاق بیفتد.
    • زنان بالای 30 سال، پس از 6 ماه تلاش به دکتر مراجعه کنند. ممکن است با افزایش سن، شانس باروری کم شود اما صفر نمی‌شود. تغییر در سبک زندگی و حالت‌های مقاربت جنسی نیز کمک کننده هستند.
    • در صورت داشتن بیماری التهاب لگن، درمان‌های پیشگیری از سرطان، اندومتریوز، سابقه سقط جنین و سن بالای 35 سال، حتما با پزشک در ارتباط باشید.
    • تمام داروها و بیماری‌های روحی و جسمی احتمال باروری را کاهش می‌دهند و باید این مسائل را با پزشک یا روانشناس خود در میان بگذارید.
    • در صورت داشتن عفونت‌های نواحی جنسی و قابل انتقال حتما برای باردار شدن با پزشک مشورت کنید.
    • ممکن است بافت فیزیکی رحم یا آلت مردانه به شکلی باشد که امکان رسیدن اسپرم به تخمک را دشوار کند. این مساله باید مورد بررسی قرار گیرد.
    • گاهی در اسپرم مرد مشکلاتی وجود دارد، که از آزمایش‌های باروری مردانه مثل آزمایش خون یا انسداد مجاری ادرار برای تشخیص استفاده می‌شوند.
    • آزمایش و تست‌های هورمونی توسط پزشک انجام می‌شود.

     

    سخن آخر

    قبل از انجام درمان‌های باروری، به دلیل سختی و هزینه های زیاد ، در رابطه با انجام و ادامه آن با همسر و روانشناس خود حتما مشورت کنید و همه جهات و جوانب آن را ارزیابی کنید مشاوره جنسی و مشاوره خانواده به شما کمک می‌کند تا خودتان و شرایط را برای ورود یک عضو جدید آماده کنید.

    چگونه باردار شویم ؟

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های مشابه

    همچنین ببینید
    بستن
    دکمه بازگشت به بالا