تعریف اعتیاد و انواع آن

کاهش خماری و علائم ترک اعتیاد

دارو درمانی یکی از روش‌های ترک اعتیاد به شمار می‌رود.

  • کاهش خماری و علائم ترک اعتیاد

    وقتی که فرد معتاد تصمیم به ترک مواد مخدر می‌گیرد، و مواد مخدر را قطع کرده و یا کاهش می‌دهد، علائم خماری در فرد معتاد نمایان می‌شود. حتی در مواردی که فرد بیش از اندازه قبل مواد مصرف کند، علائم و حالات نشئگی در او ظاهر می‌شود. تحمل خماری برای فردی که اهتیاد دارد بسیار سخت است و باعث می‌شود تا فرد دوز مصرف خود را بالا ببرد. ما در تیم رابینیا به توضیح در خصوص کاهش علائم و راهکارهایی برای خماری پرداخته‌ایم همراه ما باشید.

    خماری و علائم ترک

    به حالت‌های ناخوشایندی که در فرد معتاد به دلیل کاهش و یا ترک مصرف مواد رخ می‌دهد، خماری ایجاد می‌شود. در مواد مختلف نوع خماری تفاوت‌هایی دارد که در بعضی مواد فقط علائم جسمانی مشاهده می‌شود و در دیگر مواد مخدر مثل مواد توهم‌زا علائم به شکل روانی ظاهر می‌شوند. در زیر به هرکدام از علامت‌ها به صورت جداگانه پرداخته‌ایم:

    علائم جسمانی

    علائم جسمانی در ترک مواد معمولا رخ می‌دهد که این علائم در هر فرد متفاوت است.

    1. کاهش قدرت بینایی به صورت موقت
    2. دردهای عضلانی و مفصلی
    3. خارش و مشکلات پوستی
    4. سوزش شدید پاها
    5. اسهال و استفراغ
    6. آبریزش بینی
    7. نفس تنگی
    8. حالت تهوع
    9. یبوست
    10. تعریق
    11. لرزش
    12.  و …

    علائم روانی

    ترک اعتیاد به جز علائم جسمانی علائم روانی زیادی را به همراه دارد و در افراد مختلف متفاوت است. البته همه این علائم از طریق دریافت خدمات روان شناختی مناسب قابل کنترل هستند. از جمله علائم روانی مربوط به ترک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    1. احساس کسلی و کندی روانی
    2. احساس بی‌قراری شدید
    3. اضطراب از علائم خماری
    4. خلق پایین و افسردگی
    5. پرخاشگری
    6. عدم تمرکز
    7. و…
    این مطلب را هم ببینید  تاثیر و عوارض مواد مخدر بر بدن

    حالات خماری در ترک مواد مخدر افیونی

    مواد مخدری همچون هروئین، تریاک، مورفین و… وابستگی جسمانی و روانشناختی به وجود می‌آورد. از این رو وقتی فرد معتاد مصرف مواد را قطع و یا کاهش می‌دهد، علائم ترک مواد شروع می‌شود. ابتدا نشانه‌های ترک و خماری خفیف هستند اما به تدریج در طولانی مدت این نشانه‌ها بیشتر و بیشتر می‌شوند. در خفیف‌ترین حالت شخص معتاد به مواد مخدر، میل وسوسه برای مصرف را همراه با احساس اضطراب دائماً تجربه خواهد کرد. در ترک مواد مخدر علائم جسمانی بسیار زیاد است. در شروع ترک نشانه‌هایی مثل: آبریزش بینی، تاری چشم و خمیازه کشیدن ظاهر می‌شود، در ادامه مردمک چشم بسیار بزرگ شده، اشتها از بین می‌رود، لرزه مشهود شده و دوره‌های سرد و گرم شدن و درد در تمام بدن آغاز می‌شود.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    در آخر هم علائم شدت پیدا کرده و بالا رفتن دمای بدن، فشارخون، تنفس و نبض را به همراه دارد. با استفاده از غذاهای مفید برای ترک اعتیاد، فراهم نمودن شرایط روانی آرام در محیط خانه، مشغول شدن به کار و… می‌توان درد ناشی از خماری را کاهش داد. برای کاهش درد خماری می‌توانید از یک فرد متخصص مشاوره ترک اعتیاد بگیرید.

    حالات خماری ناشی از مواد محرک

    اضطراب، بی‌قراری، رعشه، تعریق، تب، سردرد، عصبانیت و تحریک‌پذیری، کاهش یا افزایش اشتها، میل شدید به مصرف، رؤیاهای غیرعادی ،کابوس، ناتوانی عمومی، افسردگی، خستگی، تمایل به خواب بیشتر و یا بی‌خوابی و لرزش بدن از جمله علائمی هستند که در پی ترک اعتیاد به مواد محرک برای بسیاری از افراد رخ می‌دهند. لازم به ذکر است نشانه‌هایی که پیش‌تر بیان شد مربوط به مجموع مواد محرک است و حالات خماری ماده محرکی با دیگری می‌تواند متفاوت باشد.

    این مطلب را هم ببینید  استفاده از ماده مخدر شیشه برای لاغری

    حالات خماری ناشی از مواد توهم‌زا

    در مواد توهم‌زا وابستگی جسمانی دیده نمی‌شود. فقط در ماده مخدر PCP دیده می‌شود. افرادی که به مواد توهم‌زا اعتیاد دارند، به حالات روانی ناشی از آن وابسته‌اند. این مسئله باعث می‌شود میل شدید به مصرف مجدد در آن‌ها به وجود بیاید. علامت ترک رایجی که با کنار گذاشتن مواد توهم‌زا اتفاق می‌افتد، حالت روانی است که به آن فلش بک گفته می‌شود. در بازگشت به گذشته، عوارض روانی ناشی از مصرف توهم‌زا نظیر توهم‌های بینایی، شنوایی و هذیان‌ها به طور ناگهانی و حتی ماه‌ها پس از ترک ماده برای فرد اتفاق می‌افتند.

    در خیلی از موارد، بازگشت به گذشته دگرگونی‌های بینایی، هاله‌هایی از نور و تاریکی، ریزبینی، درشت بینی، توهم‌های شنیداری، جرقه‌های رنگی و درک اشتباه از اشیای پیرامون را به همراه دارد. این دوره‌ها چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد، اما احتمال دارد گاهی به صورت طولانی‌تری تداوم یابد. PCP تنها ماده توهم‌زایی است که به دلیل عملکرد متفاوت آن بر مغز احتمال وابستگی جسمانی در آن وجود دارد. علائم ترک آن به صورت بی‌حالی، کمبود انرژی، افسردگی و میل شدید به مصرف اتفاق می‌افتد.

    کاهش درد خماری و علائم ترک اعتیاد

    برای کاهش درد و خماری روش‌های بسیاری وجود دارد. روش دارو درمانی، شرایط و محیط خانه، تغییر تغذیه در زمان ترک و چگونگی رفتار اعضای خانوادهبا فرد اشاره کرد. داروهایی نیز برای کاهش درد خماری وجود دارد. توصیه می‌کنیم که حتماً برای کاهش درد خماری و علائم ترک در زمان درمان از یک فرد متخصص در زمینه ترک اعتیاد مشاوره بگیرید.

    این مطلب را هم ببینید  انواع داروهای اعتیادآور

    برای جلوگیری از بروز همه این مشکلات پیشگیری از اعتیاد بسیار مهم است. مطالعه مقاله پیشگیری از اعتیاد نوجوانان توصیه می‌شود.

     

    کاهش خماری و علائم ترک اعتیاد

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    انجام تست عشق و ازدواج

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x