معرفی کتاب

معرفی کتاب ساختن برای ماندن اثر جیم کالینز و جری پوراس

اگر بتوانید درس های کتاب ساختن برای ماندن را در کسب و کار خودتان به کار ببندید مسلماً می‌توانید ماندگاری و عمر مفید بیزنس خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهید.

  • معرفی کتاب ساختن برای ماندن

    کتاب حاضر با عنوان اصلی (Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies) اثری از جیم کالینز (jim Collins) (نویسنده‌ی کتاب پرفروش خوب تا عالی) و جری آی. پوراس (Jerry I.Porras) می باشد.

    کتاب ساختن برای ماندن یکی از کتاب‌های بی‌نظیری است که در زمینه مدیریت کسب و کار نوشته شده است. اگر بخواهیم به جایگاه این کتاب اشاره کنیم، باید بگوییم که این کتاب در زمینه مدیریت کسب و کار یک مرجع محسوب می‌‎شود.

    بحث اصلی در این کتاب روی مسئله «دوام آوردن، ماندگاری» است. مهم‌ترین سوالی که در این کتاب به آن پاسخ داده می‌شود، این است که چرا بعضی از کسب و کارها و شرکت‌ها به موفقیت می‌رسند ولی پس از مدتی این موفقیت، کم‌رنگ‌تر می‌شود و در نهایت شکست می‌خورند؟ در عوض چرا بعضی کسب و کارها هم هستند که به موفقیت می‌رسند و این موفقیت، دائمی، ماندگار و ادامه‌دار است؟

    موضوع اصلی کتاب درباره ی رهبران دوراندیش پر جذبه نیست. درباره ی مفهوم محصول آرمانی یا بینش های دوراندیشانه درباره ی بازار نیست. حتی درباره ی داشتن چشم انداز برای شرکت هم نیست. این کتاب به چیزی مهم تر، بادوام تر و اساسی تر می پردازد.

    کتاب ساختن برای ماندن درباره ی شرکت های آرمانی است. شرکت آرمانی چیست؟ شرکت آرمانی در صنعت خودشان سازمان هایی والا جواهرات سلطنتی هستند که بطور گسترده مورد تحسین همتایانشان قرار می گیرند و در ایجاد یک تاثیر چشمگیر بر دنیای پیرامون خود سابقه ی زیادی دارند.

    انتخاب و شروع تست های روانشناسی

    نکته ی کلیدی این است که شرکت آرمانی یک سازمان، یک موسسه است. هر رهبری، فارغ ازاینکه چقدر کاریزماتیک یا دور اندیش باشد، بالاخره می میرد؛ همه ی محصولات و خدمات آرمانی – همه ی ایده های عالی – بالاخره کهنه و منسوخ می شوند.

    این مطلب را هم ببینید  معرفی کتاب تست مارشمالو اثر والتر میشل

    یعنی ممکن است کل بازارها کهنه و نابود شوند. ولی شرکت های آرمانی در بلند مدت و با چرخه های عمر مختلف محصول و چندین نسل رهبران پویا موفق می شوند.

    نویسنده‌های کتاب در ضمن روایت داستان‌های موفقیت و رشد شرکت‌های منتخب، در جای جای کتاب آنها را با همتایانشان مقایسه می‌کنند. مثلا یکی از سوالاتی که در کتاب به آن اشاره می‌شود این است که، چه موضوعی باعث شد که بوئینگ از شرکت خوبی همچون مکدونالد داگلاس گوی رقابت را برباید، یا اینکه فورد چگونه با تغییر سیستم توزیع خود توانست تا به عنوان تولید کننده اول اتومبیل در ایالات متحده شناخته شود.

    یکی از نکاتی که در کتاب بر آن بسیار تأکید شده است قدرت ساختن تصویر ذهنی قوی در سازمان و باور مدیران ارشد و رهبران سازمان به آن است که منجر به برتری شرکتی نظیر فیلیپ موریس و یا سونی به سایر رقبا شده است.

    به طور مثال شرکت فیلیپ موریس در این مورد بسیار آموزنده می‌باشد، اینکه مدیران این شرکت علی رغم تصویر ذهنی همگانی موفق شدند که تصویر ذهنی بسیار قوی و غیرقابل رقابتی از این شرکت ایجاد کنند و مهمتر اینکه این تصویر ابتدا در تمامی کارکنان شرکت شکل گرفته و در گام بعدی در جلوه خارجی آن نمایان شده است.

    در این کتاب به نکات کاربردی دیگری اشاره شده که شما با تهیه خلاصه کتاب صوتی ساختن برای ماندن می‌توانید به آنها گوش داده و در کسب و کار خود از آن استفاده کنید.

    نکته‌دیگری که کالینز در کتاب ساختن برای ماندن به ما می‌آموزد این مسأله است که ایجاد شرکت‌های برتر همیشه نیازمند داشتن رهبرهای کاریزماتیک نیست، و کارآفرینان جوان نیز می‌توانند با تصمیمات بهینه و به هنگام موفق به رشد شرکت خود بشوند. کالینز در کتاب بعدی خود با عنوان بهتر از خوب بیشتر به این موضوع پرداخته است.

    این مطلب را هم ببینید  معرفی کتاب از ایده تا اجرا اثر آری مایسل و نیک زوننبرگ

    نویسندگان کتاب ساختن برای ماندن

    جیم کالینز (Jim Collins) و جری پوراس (Jerry Porras) دو نویسنده کتاب ساختن برای ماندن هستند که این کتاب را پس از شش سال تحقیق و پژوهش نوشتند و به همین خاطر این کتاب به معنای واقعی کلمه یک کتاب مرجع در زمینه مدیریت است.

    جیم کالینز در سال ۱۹۵۸ در آمریکا به دنیا آمد. او تاکنون کتاب‌های مدیریتی گوناگونی را نوشته و به بازار عرضه کرده است. کتاب ساختن برای ماندن از سری کتاب‌های خوب به عالی او است. سال ۲۰۱۷ بود که نشریه فوربز او را به عنوان یکی از صد مغز زنده کسب و کار معرفی کرد. نام او در این فهرست در کنار وارن بافت، جف بزوس، ریچارد برانسون و غیره قرار داشت.

    جری پوراس در زمینه رفتار سازمانی کارهای زیادی انجام داده است. او هم تاکنون سخنرانی‌های زیادی داشته و در زمینه مدیریت کسب و کار معروف و شناخته‌شده است. در نتیجه هر دو نویسنده این کتاب، از افراد شناخته‌شده و صاحب سبک در زمینه مدیریت هستند و خواندن کتاب آن‌ها قطعاً می‌تواند توانمندی ما را در این زمینه افزایش دهد.

    انجام تست عشق و ازدواج
    برای گوش دادن به خلاصه ارزشمند این کتاب و 365 کتاب دیگر ، توصیه میکنیم محصول 365 میکروبوک رو تهیه کنی. با این کار میتونی یه نسخه بهتر از خودت بسازی 😉
    مشاهده 365 خلاصه کتاب صوتی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    مهسا پیرمحمدی

    بِه رویاهای خود باور داشته باشید، آنها به دلیلی به شما داده شدند 👌💎

    نوشته های مشابه

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    دکمه بازگشت به بالا
    0
    افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x